لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

انتقاد شدید روحانی از هرگونه «توافق جدید» مرتبط با برجام


حملات لفظی حسن روحانی علیه رئیس جمهوری آمریکا در همایش «گردشگری اسلامی» در تبریز ایراد می‌شد
حملات لفظی حسن روحانی علیه رئیس جمهوری آمریکا در همایش «گردشگری اسلامی» در تبریز ایراد می‌شد

کمتر از ۲۴ ساعت پس از رایزنی رهبران آمریکا و فرانسه بر سر امکان دستیابی به توافقی جدید درباره ایران، حسن روحانی ضمن حمله به دونالد ترامپ گفت: «با چه اجازه‌ای» درباره یک قرارداد هفت‌جانبه تصمیم می‌گیرید.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در تبریز سخن می‌گفت، با حمله به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، او را «یک کاسب، یک تاجر، یک ساختمان‌ساز و یک برج‌ساز» خواند که «سررشته‌ای از سیاست و حقوق» ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق ممکن» خوانده و از جمله محدود نشدن فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک، «بند غروب» برجام، و چگونگی بازرسی‌ها را از جمله ایرادهای آن دانسته است.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود بار دیگر این توافق را «افتضاح» خواند و در ضمن تأکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگ‌تری» نسبت به قبل روبه‌رو می‌شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هدف از سفر به آمریکا را متقاعد کردن دونالد ترامپ برای باقی ماندن آمریکا در برجام در کنار رایزنی درباره «متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالیستیک ایران» و «مهار ایران در منطقه» اعلام کرده است.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ضمن انتقاد شدید از مطرح شدن هرگونه «قرارداد جدید» گفت: «اول آنچه را که امضا کردید، رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه سابقتان گفتند را اجرا کنید بعد حرف از موضوعات جدید بزنید».

ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای ۲۲ اردیبهشت به سر می‌رسد. آقای ترامپ روز سه‌شنبه ضممن استقبال از پیشنهادهای همتای فرانسوی خود، از بیان موضع آمریکا درباره خروج یا ماندن در برجام خودداری کرد. وی پیشتر گفته بود که دیگر برجام را تایید نمی‌کند که به معنی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهدد بود.

در همین حال،فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن تأکید بر پایبندی اروپا بر برجام، آن را «توافقی مؤثر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌‌های اتمی» توصیف کرد.

خانم موگرینی که صبح چهارشنبه پیش از ورود به سالن «مذاکرات صلح سوریه» در بروکسل با خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره رایزنی‌های دونالد ترامپ و امانوئل مکرون تأکید کرد: «درباره آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد در آینده خواهیم دید. اما فعلا یک توافق وجود دارد که کارآمد است و لازم است حفظ شود».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل که یکی از منتقدان جدی توافق هسته‌ای با ایران بوده است، سپتامبر گذشته در دیدار با دونالد ترامپ، از وی خواست که به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

مطابق «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که اسرائیل، چه در قالب اصلاح یا لغو برجام، خواستار حذف مفاد مسئله‌دار برجام است.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای که آسوشیتدپرس آن را روز چهارشنبه منتشر کرد، گفته است در صورت خروج آمریکا از برجام ممکن است ایران از ان‌پی‌تی خارج شود.

با استفاده از آسوشیتدپرس، ایسنا و رادیو فردا / ح.ر. / ج
XS
SM
MD
LG