لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

روحانی: دوران کودتا به‌سر آمده است


 حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کرمانشاه روز یکشنبه ۲۷ تیر
حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کرمانشاه روز یکشنبه ۲۷ تیر

حسن روحانی، با اشاره به کودتای نافرجام در ترکیه گفت فقط صندوق رای راه‌حل مشکل برای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، بحرین و یمن است و «دوران کودتا، توپ یا تانک به‌سر آمده است».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی روز یکشنبه، ۲۷ تیر، در سفر به کرمانشاه تاکید کرد که «ایمان، مردم‌سالاری، دموکراسی و احترام به مردم» راه‌حل مشکلات منطقه است.

وی با اشاره به کودتای ترکیه افزود: «هنوز در منطقه‌ای هستیم که عده‌ای فکر می‌کنند با کودتا می‌توان قدرت را جابجا کرد و با تانک، توپ، هواپیما و هلی‌کوپتر می‌توانند یک حکومت انتخاب شده مردمی را سرنگون کنند».

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره اعلام کودتا در ترکیه، مقامات ایرانی با این اقدام مخالفت کردند و در این زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تا ظهر روز شنبه سه بار با مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، تماس تلفنی داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز شنبه اعلام کرد که تهران از مردم و دولت ترکیه در مقابل کودتا حمایت می‌کند و با «هر نوع کودتا چه داخلی و چه با پشتیبانی طرف‌های خارجی» مخالف است.

وزیر خارجه ایران همچنین صبح روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی مجلس درباره کودتای ترکیه سخن گفت.

به گفته اکبر رنجبر‌زاده، عضو هیات رئیسه مجلس، آقای ظریف دراین جلسه گفته است که «برخی کشور‌ها همچون عربستان و قطر بدشان نمی‌آمد کودتا در ترکیه قوت بگیرد که این موضوع جای تأمل دارد».

این نماینده مجلس اشاره‌ای به مستندات و شواهد آقای ظریف درباره اتهامش به عربستان سعودی و قطر نکرده است.

در همین حال رئیس جمهوری ایران در سخنان خود گفت که ما در منطقه، هم رژیم «کودک‌کش» و هم رژیم «کودک‌صفت» داریم.

وی اضافه کرد: «رژیم کودک‌صفت منطقه ما هم‌اکنون به‌دنبال لاشه مردگان متعفن تروریست هستند و سران کودک‌صفتی داریم که با هواپیما مردم مردم بیگناه یمن را به خاک و خون می‌کشند».

آقای روحانی تاکید کرد: «ملت ایران در صف مقدم مبارزه با آدمکشان و تروریست‌ها در کل منطقه است».

اشاره آقای روحانی می‌تواند به حکومت عربستان سعودی باشد. مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بار‌ها عربستان سعودی را به کشتار کودکان در یمن متهم کرده‌اند.

ریاض و تهران همچنین به طور متقابل یکدیگر را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شهر‌های خود و دخالت در امور سوریه، عراق و یمن متهم می‌کنند.

پس از سخنرانی ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست گروه مجاهدین خلق در پاریس، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، عربستان سعودی را متهم کرد که «تحت منویات و راهبردهای» آمریکا و اسرائیل از گروه‌های مجاهدین خلق، داعش، القاعده و طالبان «حمایت مالی گسترده» می‌کند.

وب‌سایت وزارت خارجه ایران نیز به نقل از «یک منبع آگاه» در این وزارتخانه که نام او ذکر نشده، حضور ترکی الفیصل در نشست سازمان مجاهدین خلق را «وقاحت و بلاهت سیاسی» خواند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز بدون اشاره به جزئیات، مقامات عربستان سعودی را متهم کرده که با گروه‌های دموکرات و کومله و پژاک در اربیل عراق «جلسه» داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG