لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

آخرین تحولات ترکیه؛ برکناری بیش از دو هزار و ۷۰۰ مقام قضایی


یک نیروی پلیس ضد شورش در کنار پرچم ترکیه
یک نیروی پلیس ضد شورش در کنار پرچم ترکیه

در پی تلاش‌ها برای کودتا در ترکیه، مقام‌های این کشور دو هزار و ۷۴۵ قاضی و دادستان را از کار برکنار کردند.

خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده که ۱۰ عضو دادگاه عالی این کشور نیز در آنکارا بازداشت شده‌اند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه ۲۶ تیرماه اعلام کرد که در جریان وقایع تلاش برای کودتا ۱۶۱ نفر کشته و حدود ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته وی، در رابطه با تلاش برای کودتا، دو هزار و ۸۳۹ نفر نیز در ارتش دستگیر شده‌اند و این دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، رهبر کودتاچیان نیز بازداشت شده است.

بن‌علی ییلدیریم، روز شنبه ۲۶ تیرماه، در مصاحبه با کانال هابرتورک (خبرترک) گفت که دولت ترکیه اکنون در فکر قانونی کردن دوباره مجازات اعدام در این کشور است که پیش از این ملغی شده بود.

نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید «ملت بهترین جواب را به تروریست‌ها داد» و افزود که «اعضای این دار و دسته موازی در ارتش، الان در دست نیروهای عزتمند ارتش هستند».

او از کودتاگران به عنوان «دار و دسته»ای یاد کرد که از «پ‌کاکا» هم خطرناک‌ترند.

امید دُندار، فرمانده موقت کل ارتش ترکیه نیز، در یک پیام تلویزیونی گفت که بیشتر کودتاگران از نیروی هوایی و ژاندارمری بودند و برخی نیز از یگان‌های زرهی ارتش.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، می‌گوید کودتاچیان بهای سنگینی خواهند پرداخت.

همزمان، فتح‌الله گولن، متحد سیاسی پیشین و رقیب سیاسی کنونی اردوغان، اتهام دست داشتن در اقدام به کودتا را رد کرد و این کودتا را «قویاً» محکوم کرد.

فتح‌الله گولن از مخالفان رجب طیب اردوغان محسوب می‌شود و از روحانیون تبعیدی است که هم‌اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در لوکزامبورگ گفت که کشورش ممکن است درخواست ترکیه برای استرداد آقای گولن به ترکیه را بپذیرد، اگر این کشور شواهد کافی در مورد تخلف آقای گولن ارائه کند.

با این حال آقای کری گفت که هیچ درخواستی برای استرداد گولن به ترکیه دریافت نکرده‌ است.

گروهی از نیروهای ارتش ترکیه، جمعه شب کوشیدند تا قدرت را در این کشور به دست بگیرند و اوایل بامداد شنبه اعلام کردند که قدرت را در دست گرفته‌اند، اما رجب طب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، صبح روز شنبه ۲۶ تیرماه، اعلام کرد که کودتا شکست خورده است و دولت کنترل اوضاع را در دست دارد.

سی‌ان‌ان ترک، بعد از ظهر شنبه ۲۶ تیرماه، خبر داد که عملیات ارتش علیه کودتاگران مستقر در ستاد مرکزی فرماندهی ارتش به پایان رسیده است.

در همین حال پلیس یونان خبر می‌دهد که هشت سرنشین یک هلی‌کوپتر نظامی ترکیه، با ورود به حریم هوایی یونان از آن کشور درخواست پناهندگی کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها وزیر خارجه ترکیه خواستار استرداد این هشت نفر شده و خبرگزاری فرانسه هم خبر داده که یکی از مقام‌های بلندپایه ارتش یونان، از قصد این کشور برای «بازگرداندن فوری» این افراد به ترکیه سخن گفته است.

واکنش‌های جهانی:

شماری از رهبران جهان نیز، تلاش برای کودتا در ترکیه را محکوم کردند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار حمایت از دولت رجب طیب اردوغان شد و از همه طرف‌ها خواست که از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از خشونت و خونریزی بپرهیزند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده به دولت ترکیه، برای تحقیقات درباره تلاش‌ها برای کودتا در این کشور کمک می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز از همه طرف‌ها در ترکیه خواست از دموکراسی و دولتی که به صورت دموکراتیک روی کار آمده، حمابت کنند.

شورای اروپا نیز تلاش‌ها برای کودتا در ترکیه را محکوم کرد. دونالد توسک رئیس شورای اروپا، گفت که تنش‌ها و اختلاف‌ها با اسلحه حل نمی‌شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که کشورش در کنار همه افرادی که از دموکراسی و حاکمیت قانون در ترکیه دفاع می‌کنند، می‌ایستد.

«ائتلاف ملی سوریه»، از گروه‌های مخالف بشار اسد که مقر آن در ترکیه است «توقف» کودتا را به مردم ترکیه تبریک گفت.

وزارت خارجه روسیه از مقام‌های ترکیه و مردم آن کشور خواست تا مسائل خود را بدون توسل به زور و با رعایت نظم و قانون حل و فصل کنند.

فرانک والتراشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، هرگونه «تلاش و توسل به زور برای بر هم زدن نظم دموکراتیک در ترکیه» را محکوم کرد.

واکنش جمهوری اسلامی ایران:

بهرام قاسمی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه ۲۶ تیرماه، ضمن توصیه مردم ترکیه به پرهیز از خشونت، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از دولت منتخب مردم ترکیه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ترکیه تاکنون سه بار با همتای ترک خود، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت در کشور ترکیه، ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه را اصل دانسته است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز گفته است، با دقت تحولات ترکیه را دنبال می‌کنیم و مرز‌ها در کنترل کامل است.

خبرگزاری صدا و سیما همچنین بامداد شنبه به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت که «به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خواست تا اطلاع ثانوی، از نام‌نویسی و اعزام گردشگر به ترکیه خودداری کنند.

همزمان، محمدابراهیم طاهریان، سفیر ایران در آنکارا، به خبرگزاری ایرنا گفت که در جریان تحولات اخیر ترکیه، شهروندان ایرانی در این کشور آسیبی ندیده‌اند.

XS
SM
MD
LG