لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

ملک عبدالله: عربستان در کنار مصر علیه تروریسم خواهد ایستاد


ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، در پیامی تلویزیونی، تاکید کرد که کشورش در کنار مصر علیه «تروریسم، گمراهی و فتنه» خواهد ایستاد.

به نظر می‌رسد سخنان پادشاه عربستان در تایید برخورد با هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر توسط نیروهای امنیتی و نظامی ایراد شده باشد.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، در سخنرانی خود که از تلویزیون دولتی عربستان سعودی پخش شد، همه «مصری‌ها، عرب‌ها و مسلمانان را» برای مقابله با «هرکس که برای بی‌ثبات کردن مصر» تلاش می‌کند، فراخواند و گفت: «هرکس که از خارج در امور داخلی مصر دخالت می‌کند، آتش فتنه را در این کشور شعله‌ور می‌کند.»

او در سخنان خود، مصر را کشوری توصیف که «دارای جایگاه ویژه در تاریخ امت اسلامی و عربی است.»

پادشاه عربستان سعودی افزود: «ثبات در مصر در معرض توطئه کینه‌جویان و بدخواهان قرار دارد که بیهوده تلاش می‌کنند به ثبات و وحدت آن ضربه بزنند.»

او با ابراز امیدواری به اینکه «مصر سلامت خود را باز خواهد ستاند» تاکید کرد که «ملت و دولت عربستان سعودی در مقابل تروریسم، گمراهی و فتنه و هرکس برای دخالت در امور داخلی مصر تلاش می‌کند خواهد ایستاد.»

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، برخورد با «تمام خرابکاران و کسانی که ساده‌اندیشان مصری را گمراه می‌کنند»، یک «حق شرعی» دانست.

عربستان پس از سرنگونی مرسی به دولت مصر ۵ میلیارد دلار کمک ارائه داد.

نیروهای امنیتی و ارتش مصر، چهارشنبه ۲۳ مرداد، به دو محل تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر در قاهره، یورش برده و به این تحصن‌ها پایان دادند.

این یورش و درگیری نیروهای امنیتی با اعتراض‌های پس از آن در قاهره و دیگر مناطق، صد‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. وزارت بهداشت مصر از بیش حدود ۶۳۰ کشته در این درگیری‌ها سخن می‌گوید. اما گروه اخوان‌المسلمین می‌گوید نزدیک به ۳ هزار نفر در این خشونت‌ها کشته شده‌اند.

بحران اخیر مصر ماه گذشته از زمانی آغاز شد که ارتش مصر محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفری مخالفانش با خواست استعفای او، از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد.

دولت مصر مدعی است که هواداران محمد مرسی اسلحه در دست دارند و تجمع‌هایشان غیر مسالمت‌آمیز است. این ادعا را گروه اخوان‌المسلمین رد کرده و بر مسالمت آمیز بودن اعتراض‌های خود تاکید می‌کند که «تا زمان بازگشت مشروعیت قانونی ادامه خواهد داشت.»


واکنش دولت مصر به سخنان پادشاه سعودی

در واکنش به سخنان پادشاه عربستان سعوی، احمد المسلمانی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت که این کشور، هیچ‌گاه «موضع تاریخی خادم حرمین شریفین را فراموش نخواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، شورای وزیران مصر هم با صدور بیانیه‌ای با تقدیر از سخنان ملک عبدالله، افزوده است: «دولت، نیروهای مسلح، پلیس و ملت مصر یکپارچه در مقابل «طرح تروریستی گروه اخوان المسلمین» خواهند ایستاد.

تماس تلفنی ظریف با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

از سویی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار دخالت این سازمان برای یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز جهت جلوگیری از بروز درگیری‌های داخلی و کاهش بحران در مصر شد.

وی در این گفت‌و‌گوی تلفنی، آنچه «کشتار مردم بی‌دفاع در مصر» نامید را محکوم کرد و خواستار توقف خشونت‌ها شد.

احسان اوغلو نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی نیز نسبت به وخامت اوضاع در مصر ابراز نگرانی شدید کرد.

وی در این رابطه اظهار داشت: «سازمان همکاری اسلامی تمامی تلاش‌های خود را برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در مصر به کار خواهد گرفت.»
XS
SM
MD
LG