لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

دولت مصر استفاده از گلوله‌های جنگی در مقابل اماکن دولتی را مجاز دانست


پنجشنبه در قاهره
پنجشنبه در قاهره
وزارت کشور مصر به نیروهای امنیتی این کشور فرمان داد برای حمایت از مراکز امنیتی و نظامی در صورت قرار گرفتن در معرض حمله معترضان، از گلوله جنگی استفاده کنند.

این فرمان یک روز پس از حوادث خونبار در مصر صادر می‌شود که در آن صد‌ها تن از هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده این کشور کشته شدند.

به گزارش سایت روزنامه الاهرام، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به تمام نیرو‌ها فرمان استفاده از گلوله جنگی برای حمایت از مراکز دولتی و نظامی در صورت هرگونه تعرض داده شده است. این فرمان در چارچوب حق دفاع مشروع صادر شده است.»

بنا بر این بیانیه، مهمات لازم برای دفاع از مراکز دولتی و نظامی در اختیار نیروهای حفاظت از آن قرار گرفته است.

وزارت کشور مصر در بیانیه خود مدعی شده این فرمان پس از آن صادر می‌شود که اعضای گروه اخوان المسلمین و هواداران آن، اقدام به حمله به ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس در شماری از استان‌ها کرده‌اند.

نا‌آرامی‌های اخیر مصر پس از آن آغاز شد که چهارشنبه ۲۳ مرداد، به محل تحصن هواداران محمد مرسی در دو میدان رابعه عدویه و نهضت قاهره حمله کردند. پس از آن در اعتراض به این اقدام در قاهره و شماری دیگر از شهر‌ها، هواداران مرسی تظاهراتی به راه انداختند که با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد.

آمار ضدو نقیض از کشته‌ها

آمار تلفات حمله به محل‌های تحصن هواداران مرسی و درگیری‌ها در دیگر مناطق مصر همچنان ضد و نقیض است. وزارت بهداشت مصر در آخرین آمار خود، شمار کشته شدگان روز چهارشنبه در سراسر مصر را ۶۳۸ نفر اعلام کرد. این در حالی است که گروه اخوان المسلمین شمار کشته شدگان را بیش از ۲۶۰۰ نفر اعلام کرده است.

از سویی خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بیش از ۲۳۰ جنازه در مسجد ایمان در قاهره وجود دارد که به نظر می‌رسد جزو آمار اعلام شده توسط نهادهای دولتی نصر نباشد.

بنا بر این گزارش، برخی از متولیان مسجد می‌گویند که دولت، این جنازه‌ها را که در زیر زمین مسجد قرار داده شده‌اند تا تسلیم خانواده‌هایشان شوند، نادیده می‌گیرد.

گفته می‌شود بسیاری از این جنازه‌ها آنچنان آسیب دیده‌اند که نمی‌توان صاحبانشان را شناسایی کرد.

در همین حال شبکه خبری العربیه گزارش داده است که هوادارن محمد مرسی تلاش کردند در مسجد ایمان تحصن کنند اما نیروهای امنیتی با محاصره این مسجد، مانع از شکل‌گیری تحصن شدند.

از سویی گروه اخوان‌المسلمین و هواداران مرسی اعلام کردند که روز جمعه پس از برگزاری نماز، دست به تظاهرات خواهند زد؛ مساله‌ای که که نگرانی‌ها از تکرار خشونت‌ها را افزایش داده است.

واکنش‌های بین‌المللی

در جریان این تحولات، شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد برای بررسی اوضاع مصر و کشته و زخمی شدن صد‌ها نفر با دخالت نیروهای امنیتی این کشور، تشکیل جلسه خواهد داد.

در این جلسه، اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای غیر علنی، در جریان گزارشی قرار خواهند گرفت که آن را معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تهیه کرده است. این جلسه با خواست فرانسه، بریتانیا و استرالیا، برگزار می‌شود.

روز دوشنبه نیز قرار است دیپلمات‌های بلند پایه‌ای از اتحادیه اروپا، برای بررسی اوضاع مصر در بروکسل تشکیل جلسه دهند. به گفته سخنگوی کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این دیپلمات‌ها قرار است برگزاری نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه برای بحث بر سر اوضاع مصر را بررسی کنند.

در همین حال کارل بلت وزیر امور خارجه سوئد به خبرگزاری رویترز گفته است که اتحادیه اروپا باید در برنامه کمک‌های خود به مصر به عنوان واکنش به سرکوب خونین مخالفان، تجدید نظر کند.

واکنش آمریکا

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر هم در کنفرانسی خبری گفت که آمریکا، در کمک‌های خود به مصر، بازنگری خواهد کرد.

این سخنان خانم ساکی پس از آن ایراد می‌شود که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، لغو مانور مشترک نظامی ارتش این کشور با ارتش مصر را که قرار بود ماه آینده برگزار شود، اعلام کرد.

بر پایه معاهده صلح میان اسرائیل و مصر، آمریکا متعهد شده بود که سالانه به میزان ۳. ۱ میلیارد دلار به ارتش مصر کمک کند. در صورت «کودتا» ‌دانستن برکناری محمد مرسی توسط ارتش، بنا بر قانون آمریکا، واشینگتن دیگر اجازه ارائه کمک به ارتش مصر را نخواهد داشت. دولت آمریکا تاکنون از «کودتا» نامیدن اقدام ارتش، خودداری کرده است.

ماه گذشته ارتش مصر، محمد مرسی را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با خواست استعفای او، از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد. پس از آن بود که بحران اخیر مصر و تحصن هواداران مرسی در میدان‌های مختلف آغاز شد.

هواداران مرسی و حزبش، گروه اخوان المسلمین، برکناری او را «کودتا» می‌دانند و بر ادامه اعتراض‌های خود تا «بازگشت مشروعیت قانونی» تاکید می‌کنند.
XS
SM
MD
LG