لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

درخواست شورای عالی استان‌ها از شاهرودی برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر


سپنتا نیکنام عضو معلق شده شورای شهر یزد
سپنتا نیکنام عضو معلق شده شورای شهر یزد

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها، اعلام کرد این شورا از محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد، در خواست مداخله کرده است.

مرتضی الویری در توییتر خود نوشت: «قرار بود عدم حضور سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد موقتی باشد، نه اینکه موضوع بلاتکلیف رها شود. امروز همراه با اعضای شورای عالی استان‌ها از رئیس مجمع تشخیص مصلحت خواستیم مشکل را برطرف کند.»

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، با شکایت علی اصغر باقری رقیب شکست خورده اصولگرایایش، و دلیل اینکه وی غیرمسلمان است، با حکم شعبه هبا حکم شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری از عضویت در این شورا معلق شد. این شکایت چهار ماه پس از انتخابات و با استناد به ابلاغیه دبیر شورای نگهبان در زمان تایید صلاحیت نامزدها صورت گرفته بود.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به استناد به قاعده «نفی سبیل» ابلاغ کرده بود غیرمسلمانان نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور داشته باشند. برپایه این قاعده مورد استناد احمد جنتی غیرمسلمانان نمی‌توانند بر مسلمانان سلطه پیدا کنند.

این در حالی است که سپنتا نیکنام در دوره چهارم شوراها نیز عضو شورای شهر یزد بود.

در عین حال ابلاغیه احمد جنتی، مغایر با با تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها مصوب خرداد سال ۱۳۷۵ است که در آن هنگام به تایید شورای نگهبان هم رسیده بود.

مطابق با تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»

در واکنش به این ابلاغیه، مجلس دو تبصره به قانون شوراها افزود تا «ابهام» در مورد امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا برطرف شود.

اما شورای نگهبان این مصوبه مجلس را رد کرد و مجلس آن را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت فرستاد.

مصوبه مجلس، علاوه بر شورای نگهبان مخالفان دیگری هم دارد. این منتقدان مانند اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان معتقدند برپایه اصول قانون اساسی و قانون شوراها حق عضویت در این شوراهای شهر و روستا از پیش وجود داشته و احتیاجی به قانون جدید نبوده است.

اسفندیار اختیاری در این باره گفته است: «در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.»

با استفاده از ایلنا، خبرآنلاین، روزنامه شرق و تابناک ح.ر.
XS
SM
MD
LG