لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

«توافق مجلس و قوه قضائیه» دربارهٔ ادامه کار نیکنام در شورای شهر یزد


سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در دوره چهارم نیز عضو این شورا بود.
سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد در دوره چهارم نیز عضو این شورا بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران می‌گوید مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه بر سر حضور سپنتا نیک‌نام در شورای شهر یزد تا زمان تغییر قانون دربارهٔ نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها «به توافق خوبی» رسیده‌است.

به گزارش روز چهارشنبه (۱۷ آبان) خبرگزاری ایلنا، محمود واعظی این موضوع را در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران مطرح کرده‌است.

واعظی گفته در مورد «عضو زرتشتی شورای شهر یزد، مجلس به توافق خوبی با قوه قضائیه رسیده، مبنی بر اینکه تا زمانیکه قانون تغییر نکند آقای سپنتا نیکنام بتواند مانند دوره قبل به کار خود ادامه دهد.»

وی این توافق را مبتنی بر «نظر دولت» حسن روحانی نیز عنوان کرده، اما افزوده‌است: «تصمیم دربارهٔ سپنتا نیک‌نام کاری نیست که در اختیار قوه مجریه باشد.»

به گفته واعظی، شخص آقای روحانی و دولت، «بحثش این بود که نمی‌توان ناگهانی قانون را تغییر داد هر قانونی که به تأیید شورای نگهبان رسید باید از اعتباری برخوردار باشد که همه نهادها روی آن حساب باز کنند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزوده که «نظارت بر انتخابات شوراها از ابتدا بر عهده مجلس بوده و مجلس آن را {موضوع لغو عضویت نیکنام} دنبال کرده» است.

این توافق پس از آن صورت گرفته که رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه خواسته تا زمان تغییر قانون شوراها، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، امکان حضور در جلسات این شورا را داشته باشد.

محمدجواد کولیوند افزوده بود که رئیس مجلس در این نامه خواستار تعویق اجرای حکم دیوان عدالت اداری دربارهٔ نیکنام نیز شده‌است.

آقای کولیوند گفته بود در صورت موافقت صادق لاریجانی، نیکنام می‌تواند تا زمان تغییر قانون انتخابات شوراها در جلسات شورای شهر یزد شرکت کند، اما «اگر رئیس قوه قضائیه با استمهال رای دیوان عدالت اداری موافقت نکند طبیعتاً باید تا زمان اصلاح قانون انتخابات صبر کرد».

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که در دوره چهارم نیز عضو این شورا بود، در دوره پنجم شوراهای شهر و روستای این شهر، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رأی به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد.

با این حال به دنبال شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری در شهریور ماه حکم تعلیق عضویت او را صادر کرد.

دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این حکم با استناد به نظر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را ممنوع دانسته صادر شده‌است.

فقهای شورای نگهبان با استناد به آیه‌ای از قرآن با عنوان «نفی سبیل»، عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر را «غیرشرعی» می‌خوانند.

این قاعده به این معنا است که اقلیت‌های مذهبی نباید بر مسلمانان مسلط باشند و فقهای شورای نگهبان تصمیم‌گیری یک اقلیت مذهبی در شورای شهر را «سلطه» بر مسلمانان و «غیرشرعی» می‌خوانند.

این در حالی است که علی لاریجانی این حکم دیوان عدالت اداری را «غیرقابل قبول» خوانده و گفته بود اگر اختلاف نظر با شورای نگهبان حل نشود، این موضوع را از طریق هیئت حل اختلاف قوا پیگیری خواهد کرد.

به گفته وی، اظهار نظر مجدد شورای نگهبان در مورد قوانینی که قبلاً تصویب شده «معنا ندارد» و کشور را به هم می‌ریزد.

این در حالی است که برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله محمد یزدی ضمن اصرار بر لازم‌اجرا بودن نظر این شورا دربارهٔ عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، خواستار اصلاح قانون انتخابات شوراها شده‌اند.

XS
SM
MD
LG