لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۷

شیرین عبادی و محمد ملکی خواستار تداوم اعتراض‌ها در ایران شدند


شیرین عبادی، برنده نوبل صلح خواستار نافرمانی مدنی و اعتراض‌های سراسری در ایران شده و محمد ملکی از چهره‌های سرشنای مخالف جمهوری اسلامی در داخل ایران نیز از معترضان خواسته است با «روش‌های خلاقانه» به اعتراض و اعتصاب ادامه دهند.

به گزارش رویترز، شیرین عبادی در گفت‌وگو با روزنامه سعودی شرق‌الاوسط گفته است که مردم باید در خیابان بمانند و قانون اساسی این حق را به آنها داده است.

اعتراض‌های اخیر از پنجشنبه گذشته و در پی اجتماع «نه به گرانی» در میدان شهدای مشهد شکل گرفت، اما بلافاصله به دیگر شهرهای ایران نیز گسترش یافت و در پی آن در شهرهای مختلف شعارها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان شعارهای ضددولتی و علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

در واکنش به این اعتراض‌ها هواداران حکومت نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شماری از شهرهای ایران تظاهرات کردند.

رویترز می‌نویسد شیرین عبادی که برنده نوبل صلح سال ۲۰۰۳ و از منتقدان حاکمیت است، خواستار آن شده که مردم از پرداختن قبوض آب و برق و گاز و مالیات خودداری کنند. شیرین عبادی همچنین از مردم خواسته پول‌ها خود را از بانک بیرون بشکند تا حکومت تحت فشار قرار گرفته و به مطالبتشان تن دهد و دست به خشونت نزند.

شیرین عبادی به روزنامه شرق‌الوسط گفت: «اگر این حکومت ۳۸ سال به شما گوش نداده، شما هم باید هرچه که اکنون حکومت می‌گوید، گوش ندهید.»

در همین حال محمد ملکی، از فعالان سیاسی ملی‌گرا و از مخالفان سرسخت حکومت جمهوری اسلامی در داخل ایران، در پیامی خطاب به معترضان ایرانی ضمن تحسین اعتراض‌های سراسری علیه فقر و ظلم و فساد، تأکید کرده نظامی که «بر پایه ظلم و فساد و دزدی بنا شده، دیر یا زود با خیزش مردم سقوط خواهد کرد».

آقای ملکی در این پیام توصیه‌هایی هفت‌گانه به معترضان ایران ارائه کرده که از جمله آن پیگیری برگزاری رفراندوم با نظارت مراجع بین‌المللی برای تعیین نظام مطلوب مردم به عنوان «خواسته نهایی» است.

او از معترضان خواسته است که «از نفوذ افراد فرصت‌طلب و خشونت‌گرا که اغلب توسط حکومت سازماندهی می‌شوند» به جمع خود خودداری کنند، و «خرابکاران را از میان خود برانند» و نهایت تلاش خود را برای پرهیز از خشونت به کار گیرند.

آقای ملکی همچنین از معترضان خواسته است که به سخنان «فریبکاران و روشنفکرنمایان» بها ندهند، و خشونت و مرگ را که به توصیف او «میراث نظام ولایی» است، از شعارهای خود پاک کنند.

این فعال سیاسی سرشناس همچنین یادآور شده که معترضان از گذشته درس بگیرند، و به قدرت خود اعتماد کنند و به جنبش خود تا پیروزی کامل ادامه دهند. آقای ملکی خطاب به معترضان گفته است که «روش‌های خلاقانه اعتراض و اعتصاب را به کار گیرید، تا مقامات حکومت را وادار به پذیرش مطالبات بحق خود کنید».

در پی شش روز اعتراض‌های سراسری در ایران که در برخی شهر به خشونت کشیده شد، دستکم ۲۲ تن کشته و صدها نفر دیگر بازداشت شدند.

بیشترین تلفات در استان‌های اصفهان، لرستان و همدان گزارش شده که به اذعان محمدعلی جعفری فرمانده‌کل سپاه، این نیرو در این مناطق وارد عمل شده بود.

فرمانده سپاه روز چهارشنبه اعتراض‌های اخیر را با کشورهای خارجی مرتبط دانست و گفت «آمریکا و صهیونیست‌ها و آل سعود قسم خوردند که از ایران انتقام می‌گیرند.»

روز سه‌شنبه نیز آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین واکنش به اعتراض‌های اخیر «دشمنان ایران» را عامل این ناآرامی‌ها عنوان کرده بود.

محمدعلی جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت «...هر که در وسط صحنه بود در این روزهای آخر همه اغتشاشگر و جیره‌خوار بیگانه بودند.»

روز سه‌شنبه نیز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین واکنش به اعتراض‌های اخیر «دشمنان ایران» را عامل این ناآرامی‌ها عنوان کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، تسنیم، رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG