لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۵

گفت‌وگوی رضا پهلوی با خبرگزاری رویترز در مورد اعتراضات در ایران


رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران
رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران، خواستار آن شده که دولت ایالات متحده شرکت‌های آمریکایی را به ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران تشویق کند.‎

رضا پهلوی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، در عین حال از تصمیم دولت دونالد ترامپ در صدور فرمان منع مهاجرت و مسافرت به آمریکا در مورد شهروندان ایران، انتقاد کرده‌است.

گفت‌وگوی فرزند آخرین شاه ایران با خبرگزاری رویترز در حالی صورت گرفته که یک هفته از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران می‌گذرد و شماری از معترضان نیز در جریان آن جان خود را از دست داده‌اند.

در جریان اعتراضات روزهای اخیر، شماری از معترضان علیه مقام‌ها و نهادهای ارشد جمهوری اسلامی، و در حمایت از پادشاهان پهلوی و نهاد پادشاهی در ایران، شعار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به این شعارها اشاره کرده و می‌گوید مخالفت با حکومت مذهبی ایران رو به فزونی گذاشته، در حالی‌که به‌نظر نمی‌رسد این اعتراضات رهبر مشخصی هم داشته باشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله رهبر جمهوری اسلامی که خود هدف بسیاری از شعارها قرار گرفته، در روزهای گذشته اعتراضات در ایران را به «دشمنان»، و برخی کشورها، از جمله آمریکا یا اسرائیل نسبت داده‌اند. مقام‌های اسرائیلی دخالت در اعتراض‌ها را رد کرده و مقام‌های آمریکایی نیز می‌گویند اعتراضات در ایران خودجوش است و از سوی خود مردم ایران ابراز می‌شود.

رضا پهلوی در عین حال از حمایت دولت ایالات متحده و رئیس‌جمهوری آمریکا از اعتراضات در ایران استقبال کرده و می‌گوید مردم ایران «قصد دارند سرنوشت خود را بر اساس آن‌چه خود خواستار آن هستند، بنا کنند».

با این حال آقای پهلوی می‌گوید دولت ایالات متحده لازم است گام‌های عملی بردارد تا مردم ایران قادر به دسترسی به ابزارهای اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، برای انتشار پیام‌ها و تصاویر خود از اعتراضات و درگیری‌ها باشند.

جمهوری اسلامی، سال‌هاست محدودیت‌های فراوانی علیه فضای مجازی اجرا می‌کند و در روزهای گذشته نیز بر این محدودیت‌ها افزوده و اینستاگرام و تلگرام را نیز مسدود کرده‌است.

همزمان پرسش‌هایی مطرح شده در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بر ارائه خدمات اینترنتی از سوی شماری از شرکت‌های بزرگ مانند گوگل؛ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به‌تازگی در پاسخ به یکی از همین پرسش‌ها، گفته او اطلاعی در این مورد ندارد.

جوئل ریبرن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و مسئول امور ایران، عراق و لبنان، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با رادیو فردا، اظهار داشت: از همه می‌خواهیم تا از هرگونه اقدامی که دسترسی ایرانیان به سرویس اینترنت و اطلاعات را به مخاطره بیاندازد، بپرهیزند. مردم ایران نه تنها برای ابراز عقایدشان، بلکه در زندگی روزانه خود نیز باید به این سرویس‌ها دسترسی آزادانه داشته باشند و نباید در این موارد هیچ‌گونه سانسوری اعمال بشود.

بر پایه رویترز، رادیو فردا/ ت.ت-خ.ک
XS
SM
MD
LG