لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

سوسیال دموکرات‌های آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی حاضر به گفت‌وگو شدند


 مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان.
مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان.

رهبر حزب سوسیال‌ دموکرات آلمان اعلام کرد به ‌گفت‌وگوهای تشکیل دولت ائتلافی می‌پیوندد. آمادگی این حزب پس از شکست گفت‌وگوی احزاب دموکرات مسیحی، سبز و دموکرات های آزاد در تشکیل دولت ائتلافی اعلام شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان، با چرخشی آشکار، روز جمعه سوم آذر، به خبرنگاران گفت: سوسیال‌ دموکرات‌ها در حال حاضر تمایل دارند با دیگر احزاب به‌ گفت‌وگو بنشینند.

او با این حال تاکید کرد که این گفت‌وگو‌ها به طور خودکار، مسیر مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای نخواهد داشت.

رهبر سوسیال دموکرا‌ت‌های آلمان گفت: «اگر گفت‌وگوها به این معنی باشد که ما در تشکیل دولت مشارکت ‌کنیم، در هر شکل یا به هر صورت، اعضای حزب ابتدا درباره آن تصمیم خواهند گرفت».

سخنان مارتین شولتز چرخش ۱۸۰ درجه ای در موضعش درباره مشارکت در دولت ائتلافی آینده آلمان است. وی پیشتر هرگونه شرکت گفت‌وگو برای تشکیل دولت ائتلافی را رد کرده بود.

او گفت: حزب سوسیال دموکرات پس از دیدار با فرانک والتر اشتان‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، انجام مذاکره را مد نظر قرار داده است.

پس از آنکه آنگلا مرکل،‌صدراعظم آلمان، نتوانست با حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد به توافق برسد، آقای والتر اشتان‌مایر از احزاب بزرگ این کشور خواست برای تشکیل دولت، مذاکره کنند.

سوسیال دموکرات‌ها در چهار سال گذشته دولت ائتلافی با آنگلا مرکل تشکیل داده بودند اما پس از شکست در انتخابات اخیر آلمان اعلام کردند دیگر حاضر نیستند بخشی از «ائتلاف بزرگ» با مرکل باشند.

در این میان، و در صورت به توافق نرسیدن احزاب برا یتشکیل دولت ائتلافی، احتمال دارد انتخابات دیگری در آلمان برای خروج از این بن‌بست برگزار شود که اکنون با تغییر موضع سوسیال‌دموکرات‌ها احتمال آن کمتر شده است.

مارتین شولتز گفت: مذاکرات ممکن است چند هفته طول بکشد و اگر به رای اعضای حزب سوسیال دموکرات هم نیاز باشد، تشکیل دولت جدید حتی با تاخیر بیشتری مواجه خواهد شد.

خانم مرکل همواره گفته که برای مذاکره با سوسیال دموکرا‌ت‌ها آماده است. مارتین شولتز هم می‌گوید حزب او نیز «طبیعتا» دعوت رئیس جمهور برای گفت‌وگو را می‌پذیرد.

XS
SM
MD
LG