لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

محمود صادقی: ۵۴۹ دانشجوی ستاره‌دار با تعهد به دانشگاه بازگشته‌اند


 محمود صادقی می گوید: با وجود تلاش‌ها در سال جاری، ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد اجازه تحصیل نیافته‌اند.
 محمود صادقی می گوید: با وجود تلاش‌ها در سال جاری، ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد اجازه تحصیل نیافته‌اند.

محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، می‌گوید در سال جاری تحصیلی ۲۷ نفر در مقطع ارشد و دکتری از تحصیل محروم شده‌اند و ۵۴۹ نفر با تعهد با دانشگاه بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای صادقی روز یکشنبه ۱۹ آذر گفت با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد اجازه تحصیل نیافته‌اند.

به گفته این نماینده مجلس، با پیگیری‌های که صورت گرفته «از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند.»

وی گفت وزارت علوم در حال «رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذی‌ربط» است تا مشکل این افراد حل شود.

محمود صادقی اشاره کرد که وضعیت دانشجویان ستاره‌دار در دولت حسن روحانی در مقایسه با دولت محمود احمدی‌نژاد وضعیت بهتری پیدا کرده است.

اصطلاح دانشجویان ستاره‌دار که از سال ۱۳۸۵ به‌کار می‌رود به دانشجویانی گفته می‌شود که اغلب به دلایل فعالیت‌های سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

برپایه تحقیق یک گروه دانشجویی که سایت تابناک آن را در سال ۱۳۹۲ منتشر کرد از حدود هزار دانشجوی ستاره‌دار در آن هنگام، ۷۶۸ نفر آنها در دوره محمود احمدی‌نژاد ستاره‌دار و ۲۵۰ نفر دیگر هم از دانشگاه اخراج شدند.

محمود صادقی با اشاره به تعهد دادن دانشجویان ستاره‌دار برای ادامه تحصیل آن را «یک قدم رو به جلو» توصیف کرد اما در عین حال تعهد دادن را نوعی فشار و «تفتیش عقاید» دانست که به گفته او مغایر با قانون اساسی است.

محمود صادقی پیش از این گفته بود اگر تعهدنامه‌های دانشجویان حتی با رضایت خود فرد امضا شود «هیچ ارزش حقوقی ندارد، زیرا طبق قانون سلب حق از افراد ممنوع است.»

این نماینده مجلس همچنین محروم کردن دانشجویان از تحصیل آنهم بدون محاکمه و صرفا با حکم نهادهای اطلاعاتی و امنیتی را خلاف قانون دانست و اظهار داشت برخی از دانشجویان صرفا به خاطر فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی ستاره‌دار شده‌اند.

روزنامه جامعه فردا روز نهم آذر به یک نقل از یک منبع آگاه در وزارت علوم نوشته بود در سال تحصیلی جدید «بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجو» در دوره کارشناسی به دکترا جمع دانشجویان ستاره‌دار اضافه شدند.

با این حال برخی شمار دانشجویان از محروم را بیشتر از رقم‌های اعلام شده ارزیابی می‌کنند.

عمادالدین باقی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشرهفته گذشته در یادداشتی در روزنامه شرق آمار دانشجویان ستاره‌دار بیشتر از رقم اعلام شده دانست و نوشت: «طبق مراجعات متعددی که ما داریم کسانی که پس از قبولی در آزمون، بدون ارایه هیچ توضیحی رد صلاحیت شده‌اند و برخی هم رمق پیگیری ندارند بسیار بیش از این تعداد است. اگر مسئولان واقعا قصد دارند آمار کامل‌تری را به دست آورند نیازی به اعلام نام‌ها از سوی دیگران نیست و کافی است فراخوانی صادر کنند تا افرادی که در این رابطه با مشکل مواجه شده‌اند گزارش بدهند.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در روز دانشجوی امسال در اردبیل، ضمن انتقاد از ستاره‌دار کردن دانشجویان آن را «عملی منسوخ شده» و در تضاد با فضای بحث و نقد آزاد دانست.

در همین حال علی حیدری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس از تهران، درباره دانشجویان ستا‌ره‌دار به روزنامه ابتکار گفت: «در زمان رژیم پهلوی حقیقتا چنین مسئله‌ای وجود نداشت و برخی فعالان سیاسی با وجود اینکه فعالیت‌های سیاسی داشتند و به زندان می‌افتادند اما امکان ادامه تحصیل برای آنها در دانشگاه‌های ایران فراهم بود.»

یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران جلوگیری از ستار‌ه‌دار شدن دانشجویان بود. حسن روحانی امسال در مراسم روز دانشجو در استان سیستان و بلوچستان گفت: «ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه.»

بااین همه، تشکل های‌ دانشجویی در ماههای اخیر از آنچه امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها و ستاره دار شدن دانشجویان نامیده‌اند،‌ انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG