لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

مقام آمریکایی: احتمال دارد سوریه بخشی از ‌سلاح‌های شیمیایی خود را پنهان کرده باشد


یک مقام آمریکایی می‌گوید واشینگتن در حال بررسی گزارش‌های اطلاعاتی است که از احتمال تلاش دولت بشار اسد برای پنهان کردن بخشی از جنگ‌افزارهای شیمیایی خود، حکایت می‌کند.

برپایه توافق روسیه و آمریکا که در پی آن، قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، سوریه با نابودی زرادخانه شیمیایی خود تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی، موافقت کرد؛ اقدامی که سایه مداخله نظامی خارجی را از این کشور دور کرد.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سوری‌ها احتمالا در پی پنهان کردن بخشی از انبار جنگ‌افزارهای شیمیایی خود هستند.»

این مقام آمریکایی افزوده است که جامعه جهانی باید به فشارهای خود بر نظام بشار اسد ادامه دهد تا این نظام تمام زرادخانه شیمیایی خود را در اختیار بازرسان سازمان منع سلا‌[ح‌های شیمیایی قرار دهد.

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان درباره نگرانی مقام‌های آمریکایی از تلاش دولت سوریه برای پنهان کردن بخشی از جنگ‌افزارهای شیمیایی خبر داده بود اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) از واکنش به آن خودداری کردند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سه‌شنبه گفت که واشینگتن، با شک و تردید در حال بازبینی گزارشی است که نظام بشار اسد درباره زرادخانه خود، تسلیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی کرده است.

حدود ۱۰ روز پیش دولت سوریه، گزارشی تفصیلی از برنامه شیمیایی خود به بازرسان ارائه داد و قرار است سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تا یک هفته دیگر، برنامه‌ای برای نابودی کامل تجهیزات و گازهای شیمیایی سوریه وضع کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «همچنان در حال بررسی گزارشی هستیم که سوریه ارائه داده است. به طور طبیعی در نتیجه سال‌ها تعامل با این نظام، شک‌هایی داریم، نظامی که سال‌ها مسائل دیگر را لاپوشانی کرد و به بسیاری از وعده‌هایش عمل نکرد.»

او همچین یادآور شد که نظام سوریه تاکنون با بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری کرده است و این بازرسان، از ۲۱ پایگاه شیمیایی از مجموع ۲۳ پایگاه بازدید کرده‌اند.

دو پایگاه باقی مانده در نزدیکی مناطق درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان قرار دارند.
XS
SM
MD
LG