لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

جعفری: غیبت ایران کنفرانس سوریه را نا‌متعادل کرده است


 بشار جعفری
بشار جعفری
بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت که حضور نداشتن ایران در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲، وضعیتی نامتعادلی در این کنفرانس ایجاد کرده است.

جعفری که در کنفرانسی خبری پس از پایان نشست افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در شهر مونترو سوئیس سخن می‌گفت، نسبت به «شکل» برگزاری کنفرانس و طرف‌های دعوت شده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت، عمده سخنرانی‌های صورت گرفته، نشان از «دشمنی» با دمشق داشت.

شامگاه دوشنبه دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو۲، یک روز پس از اعلام آن از سوی‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، پس گرفته شد. اپوزیسیون سوریه تهدید کرد در صورتی که این دعوت باز پس گرفته نشود، در کنفرانس حاضر نخواهد شد. ایران هم فشارهای سازمان ملل و غرب برای پذیرش توافقات کنفرانس ژنو۱ را به منظور حضورش در کنفرانس ژنو۲ نپذیرفت.

جعفری در پاسخ به سوالی که آیا دمشق توافقات ژنو۱ را قبول ندارد؟ گفت: «چه کسی گفت ما قبول نداریم؟ اما چگونه در سایه ادامه خشونت‌ها، بر سر تشکیل دولت انتقالی مذاکره کنیم؟»

او ادامه داد، «هیات سوریه برای مذاکره با هیات اپوزیسیون برای اجرای ژنو۱ به شکل یک بسته کامل به ژنو می‌رود. نمی‌توان از ژنو۱ تنها بخشی از آن را انتخاب کرد و دیگر بخش‌هایش را نادیده گرفت.»

در کنفرانس بین‌المللی ژنو۱ که سال ۲۰۱۲ میلادی بر سر بحران سوریه برگزار شد، بر سر مسائل مختلفی از جمله تشکیل دولت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل، آتش بس، متوقف کردن کمک‌های نظامی به طرف‌های بحران، آزادی زندانیان و خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه توافق شد.

اپوزیسیون سوریه و حامیانش می‌گویند که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نباید نقشی در مرحله انتقالی ایفا کند. در حالی که نظام سوریه حتی بحث بر سر این موضوع را نمی‌پذیرد. عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هم در حاشیه نشست افتتاحیه کنفرانس بین المللی صلح به خبرنگاران گفت که بشار اسد از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

جعفری گفت: «روز جمعه به ژنو خواهیم رفت تا مذاکرات سوری-سوری را برای دستیابی به نوعی تفاهم میان دولت و اپوزیسیون آغاز کنیم.»

او ابراز امیدواری کرد که این «مذاکرات مستقیم» منجر به یافتن راهکاری برای آغاز گفت‌و‌گویی به منظور آغاز اجرای توافقات ژنو۱ شود.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد همچنین به نقش برخی کشورهای منطقه در بحران کشورش اشار کرد و گفت: «عربستان سعودی سه هواپیما برای انتقال تروریست‌ها از یمن به ترکیه و سپس سوریه به کار می‌گیرد. اینها در کنار دیگر اعمالی قرار می‌گیرد که قطر و ترکیه اقدام به انجام آنها می‌کنند و ما همه آنها را مستند کرده و در ۵۰۰ نامه در اختیار سازمان ملل قرار دادیم.»

او تاکید کرد: «تنها مردم سوریه هستند که آینده کشورشان را تعیین می‌کنند نه نظر این وزیر و آن وزیر. ما از هیچ طرقی درس نمی‌گیریم. هیچ راهی برای به هم پیوستن نظرات متناقض وجود ندارد. سخنرانی‌هایی که شنیدید غیر واقعی و بی‌نتیجه بودند.»

بیشتر سخنران نشست افتتاحیه کنفرانس بین المللی صلح سوریه در مونترو، بر ضرورت آغاز سریع مرحله انتقالی در این کشور سخن گفتند. برخی از سخنرانان از جمله وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی با تاکید بر اینکه اسد نباید در اینده سوریه حضور داشته باشد، تلاش‌های دمشق را برای «تغییر مسیر گفت‌و‌گو‌ها» به سوی «جنگ با تروریسم» رد کردند.

جعفری در سخنان خود گفت: «آنچه ما از کنفرانس ژنو می‌خواهیم، متوقف شدن کمک‌ها به تروریست‌ها بر پایه مقررات سازمان ملل متحد است که کمک رسانی به گروه‌های تروریستی را ممنوع می‌داند.»
XS
SM
MD
LG