لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

دست‌کم «هشت نفر» در ناآرامی‌های روز جمعه سوریه کشته شدند


در جمعه‌ای دیگر که با اعتراض سراسری در سوریه همراه بود، دست کم هشت نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیدند و این در حالی است که مسکو هم به جمع منتقدان حکومت بشار اسد پیوسته و خواهان انجام اصلاحات در این کشور شده است.

به گفته رامی عبدالرحمان، رئیس کمیته نظارت بر حقوق بشر سوریه، در شهر جنوبی داعل سه نفر، در قطنا واقع در حومه دمشق سه نفر، یک نفر در حومه زبدانی، و یک نفر دیگر در جبله روز جمعه کشته شده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، الگوی اعتراض‌های روز جمعه نیز مانند هفته‌های گذشته بود و معترضان پس از اقامه نماز جمعه تجمع‌های ضدحکومتی در شهرهای مختلف سوریه برپا کردند.

جمعه گذشته دست کم ۴۴ نفر در سوریه در اعتراض‌ها ضدحکومتی کشته شده‌ بودند.

روز جمعه دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با دیگر منتقدان بشار اسد همراه شد و از دمشق خواست نسبت به اجرای اصلاحات در این کشور اقدام کند؛ مدودف با این حال اظهار داشت که تمایلی به اعمال تحریم علیه سوریه ندارد.

دمیتری مدودف با بیان اینکه «ما طرفدار تحریم نیستیم» اظهار داشت که اعمال تحریم بهترین شیوه برای حل مسائل نیست.

مدودف تصریح کرد: «رئیس جمهور اسد باید از حرف به عمل روی بیاورد و اصلاحات دموکراتیک واقعی انجام دهد.»

از سوی دیگر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، موضع سخت‌تری در قبال سوریه گرفت و در نشست سران گروه هشت با تکرار موضع همتای آمریکایی خود اوباما گفت بشار اسد یا باید هدایت دوران انتقالی را به عهده بگیرد یا کنار برود.

نیکولا سارکوزی گفت: «ما هر کاری کردیم که سوریه را به جامعه جهانی بازگردانیم؛ هرکاری: با آنها صحبت کردیم؛ تلاش کردیم کمکشان کنیم و سعی کردیم آنها را بفهمیم.»

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: «متاسفم که بگویم رهبران سوریه به سرعت دنده عقب می‌روند، تحت این شرایط فرانسه اعتمادش را از دست می‌دهد و محکوم می‌کند آنچه را که باید محکوم کند.»

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز روز جمعه با بشار اسد تلفنی گفت‌وگو کرد و بر انجام اصلاحات در این کشور تاکید کرد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بیش از هزار نفر در ناآرامی‌های اخیر سوریه کشته و نزدیک به ۱۰ هزار نفر هم دستگیر شده‌اند.

مقام‌های سوریه می‌گویند در این مدت ۱۴۳ سرباز، پلیس و نیروی امنیتی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG