لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

تهیه فهرست متهمان به جنایات‌ جنگی در سوریه از سوی سازمان ملل


حلب ۱۵ فوریه ۲۰۱۳
حلب ۱۵ فوریه ۲۰۱۳
بازرسان سازمان ملل متحد می‌گویند فهرستی از افراد و گرو‌ه‌های متهم به جنایت جنگی در سوریه را تهیه کرده‌اند. در همین حال اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ بهمن تحریم‌های سوریه را تمدید کرد.

به گزارش رویترز، بازرسان سازمان ملل در گزارش خود تاکید کرده‌اند که دولت و مخالفان مسلح در سوریه، برای ایجاد رعب و وحشت میان غیرنظامیان، دست به جنایت‌های جنگی و از جمله قتل و شکنجه می‌زنند.

این بازرسان در گزارش خود که شش ماه منتهی به ماه ژانویه را پوشش می‌دهد، با ۴۴۵ نفر از قربانیان و شاهدان عینی در خارج از سوریه مصاحبه کرده‌اند. دولت سوریه به این بازرسان اجازه ورود به این کشور نداده است.

این گروه مستقل از محققان که ریاست آن را پائولو بنیرو، تبعه برزیل، بر عهده دارد، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که «هرچه سریع‌تر» پرونده سوریه را «به منظور محاکمه و مجازات عاملان جنایت‌ها» به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه دهد.

در این گزارش ۱۳۱ صفحه‌ای آمده است: «دیوان بین‌المللی کیفری نهادی مناسب برای جلوگیری از فرار عاملان جنایت‌ها در سوریه از مجازات است. این دادگاه...می‌تواند فورا تحقیق از عاملان جنایت های خطرناک در سوریه را آغاز کند.»

این گزارش می‌افزاید: «برخی افرادی که نام آنها در این گزارش یاد شده، مسئولیت ادامه جنایت‌های یاد شده را بر عهده دارند. همچنین نام افرادی شناسایی شده که در پست‌های سیاسی بالایی هستند که احتمال دارد در کنار عاملان جنایت‌ها در میدان‌ها، مسئول باشند.»

کارین کونیج ابو زید یکی از چهار گزارشگر تیم ۲۴ نفره بازرسان گفته است: «اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه برخی از مسئولان سیاسی و شماری از فرماندهان ارتش، دستور تعدادی از جنایت‌ها را داده‌اند.»

او افزود: «این نخستین بار است که به شکلی آشکار، نام دیوان بین‌المللی کیفری را ذکر می‌کنیم. شورای امنیت نیازمند برگزاری جلسه است تا درباره ارائه پرونده به این دادگاه تصمیم‌گیری کند. اما من امیدوار نیستم.»

روسیه و چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد را وتو کرده‌اند. از همین رو در سایه این شکاف، به نظر نمی‌رسد شورای امنیت بتواند پرونده سوریه را در اختیار دیوان بین‌المللی کیفری قرار دهد.

این سومین فهرستی است که درباره متهمان به جنایات جنگی در سوریه تهیه شده است. دو فهرست قبلی همچون فهرست جدید همچنان محرمانه هستند.

ناوی پیلای رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شنبه گفته بود که باید از بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دلیل دست داشتن در جنایت‌های جنگی تحقیق شود. او از جامعه بین‌المللی خواست برای دخالت نظامی احتمالی در سوریه اقدام کند.

بنا بر آخرین گزارش سازمان ملل متحد، در حدود دو سالی که از آغاز بحران سوریه می‌گذرد، تاکنون بیش از ۷۰هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا دوشنبه تحریم‌های سوریه را به مدت سه ماه تمدید کرد. اما در عین حال خاطرنشان کرد که بند‌های مربوط به تحریم صادرات جنگ افزار به سوریه را تعدیل خواهد کرد تا بتوان کمک‌های «غیر مرگ‌بار» و «فنی» در حمایت از غیر نظامیان‌سوری ارائه داد.

این تصمیم که در جلسه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گرفته شد، راه‌حلی میانه برای پایان دادن به اختلاف چند هفته اخیر میان بریتانیا و شماری از کشورهای اروپایی مطرح کرده است.

بریتانیا خواهان کاهش تحریم‌های تسلیحاتی سوریه بود تا بتوان به مخالفان بشار اسد کمک نظامی ارائه داد. اما برخی دیگر از کشور‌ها از جمله آلمان مخالف این خواسته بودند.
XS
SM
MD
LG