لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

درگيری شديد میان شورشيان و ارتش سوريه برای کنترل حومه دمشق


منطقه زملکا در حومه دمشق که هدف گلوله باران ارتش سوریه قرار گرفته است.
منطقه زملکا در حومه دمشق که هدف گلوله باران ارتش سوریه قرار گرفته است.
درگیری‌های شدید میان شورشیان سوریه و ارتش این کشور برای کنترل حومه دمشق به دومین روز متوالی کشیده شد.

گزارش های رسيده حاکی است که شورشیان برای درهم شکستن پايگاه اصلی حکومت بشار اسد حملات گسترده‌ای را در اطراف پایتخت تدارک دیده‌اند.

خبرگزاری رويترز از قول منابع خبری مخالفان می نويسد، واحدهای گارد رياست جمهوری سوريه که در کوه قصيون مستقر هستند روز پنجشنبه، ۱۹ بهمن با آتش توپخانه و خمپاره، مواضع شورشيان را در منطقه جبير و در جاده کمربندی واقع در جنوب دمشق گلوله‌باران کردند.

اين گزارش می‌افزايد که شورشيان، جاده‌های اطراف و پست‌های بازرسی ارتش سوريه در اطراف پايتخت را به کنترل خود در آورده‌اند.

ارتش سوريه که ۲۲ ماه است در تلاش است تا اعتراض‌های مردمی در اين کشور را سرکوب کند به دو ارتش آزاد- وابسته به شورشيان- و نيروهای وفادار به بشار اسد تقسيم شده است.

هواداران رييس جمهوری سوريه در حال حاضر کنترل بخش‌های بزرگی از سوريه را از دست داده‌اند. اما ارتش دولتی که از پشتيبانی نیروی هوایی برخوردار است تاکنون مانع از سقوط پايتخت به دست شورشيان شده است.

در همین حال رسانه‌های دولتی سوريه روز پنجشنبه گزارش دادند که در جريان شليک خمپاره از سوی شورشيان به یک ايستگاه اتوبوس در شمال شرقی اين کشور، شش نفر از جمله يک زن و سه کودک جان باخته‌اند.

فعالان مخالف بشار اسد می‌گويند که تعداد کشته‌های نيمه شب درگيری‌ها در دمشق به ۳۰ نفر رسيده است که بيشتر آنها بر اثر بمباران‌های سنگين ارتش سوريه در مناطق جبير، زملکا و حجر الاسود جان خود را از دست داده‌اند.

رويترز می افزايد: «ساکنان شهر دمشق که به صدای انفجارها عادت کرده‌اند می‌گويند که گلوله‌باران‌های روز چهارشنبه شديدترين موردی بوده که تاکنون شنيده‌اند.»

مناطق جبير و زملکا در نزديکی يک منطقه امنيتی قرار دارد که محل زندگی نيروهای اقليت علوی و هوادار بشار اسد است. حجر الاسود نيز در نزديکی ورودی جنوب پايتخت قرار دارد و شاهراه اصلی ميان شهر درعا و مرز اردن به شمار می‌رود.

اسلام علوش، فرمانده واحد لوای اسلام شورشيان، به خبرگزاری رويترز گفته که «منطقه جبير محله‌ای پرجمعيت است و رژيم در حال بمباران شديد آن است.»

به رغم اين‌که شورشيان سوريه در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره نيروهای بشار اسد هستند و ارتش اسرائيل نيز به پايگاهی در نزديکی دمشق حمله هوايی کرده است، ولی نيروهای ارتش دولتی سوريه همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

درگيری‌های سوريه طی نزديک به دو سال گذشته بيش از ۶۰ هزار کشته برجای گذاشته و صدها هزار نفر نيز از خانه‌های خود آواره شده و به کشورهای همسايه پناه برده‌اند که در شرايط دشواری زندگی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG