لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۴

اهود باراک به طور تلویحی حمله اسرائیل به اهداف نظامی سوریه را تایید کرد


پنج روز پس از حملاتی که اسرائيل عليه هدف های نظامی در سوريه انجام داده است، اهود باراک وزير دفاع اسرائيل روز یکشنبه به طور تلویحی اين حملات را تاييد کرد و به سوريه، حزب الله و ايران هشدار داد که «بهای سنگينی پرداخت خواهند کرد».

اهود باراک روز يکشنبه، پانزدهم بهمن، در کنفرانس امنيتی مونيخ گفت: «ما پيشتر به سوريه نيز هشدارهای لازم را داده بوديم».

آقای باراک در حالی که علی اکبر صالحی وزيرخارجه جمهوری اسلامی ايران نيز در کنفرانس مونيخ حضور دارد، در اشاره تلويحی به ايران، گفت: «رخدادهای روزهای اخير در سوريه اثبات ديگری بر اين حرف های ماست که وقتی سخنی می گوييم آن را عملی می کنيم؛ حرف های ما، جدی است؛ هيچ حرف ما بی هدف و بی منظور نيست؛ سخن ما پشتوانه عمل ماست».

به نظر می رسد که باراک می خواست با اين اظهارات، بيشتر در مورد عواقب برنامه هسته ای ایران هشدار بدهد. وزیر دفاع اسرائیل به صراحت گفت: «جامعه جهانی بايد فشار بر ايران را در هر آنچه که مربوط به برنامه هسته ای اين کشور است، افزايش دهد».

وی افزود: «ما می گوييم نبايد اجازه داده شود که سلاح پيشرفته وارد لبنان شود».

اهود باراک نطق خود را اين گونه ادامه داد: «ارزيابی ما این است که ايران و حزب الله به خاطر حمايت های خود از رژيم اسد، به سختی زيان خواهند ديد و بهای اين حمايت را خواهند پرداخت».

به گزارش «وای.نت»، آقای باراک همچنين در حاشيه همايش امنيتی مونيخ، در مصاحبه ای با تلويزيون های آلمان گفت که اسرائيل وضعيت سلاح های غيرمتعارف سوريه را از نزديک دنبال می کند.

گزارش های منتشره طی هفته گذشته حاکی است که اسرائيل بامداد روز چهارشنبه، یازدهم بهمن ماه، چند هدف نظامی در سوريه ازجمله مراکز سلاح های شيميايی، بيولوژيک و نيز کاروانی از کاميون هايی که در حال انتقال موشک های پيشرفته ضدهوايی «اس.آ-۱۷» برای حزب الله بوده اند را بمباران کرده است.

اسرائيل در روزهای پس از اين حملات نيز به گشت زنی جنگنده های خود بر فراز لبنان و منطقه ادامه داده است.

ايران: پاسخ به حمله، اسرائيل را برای درازمدت «به کما» خواهد برد

همزمان با اظهارات روز يکشنبه اهود باراک، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در دمشق به سر می برد با بشار اسد رييس جمهوری سوریه ديدار کرد.

آقای جليلی پيش از ملاقات با بشار اسد، با وائل الحلقی نخست وزير سوريه و همچنين وليد المعلم وزير خارجه این کشور ديدارهای جداگانه ای انجام داد.
خبرگزاری «فارس» نوشته است که سعيد جليلی حمله اسرائيل به سوريه را محکوم و «تاکيد کرد که اسرائيل با اين حمله، مرتکب حماقت شده است».

در حالی که در روزهای نخست پس از انتشار خبر حملات اسرائيل به سوريه تنها علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه و معاون او حسين اميرعبداللهيان در اين باره سخن گفته و فرماندهان سپاه پاسداران سکوت کرده بودند، اکنون شماری از اين فرماندهان به اظهار نظرها پيوسته اند.

مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح، گفته است که سوريه می تواند واکنشی نشان دهد که «رژيم صهيونيستی» را تا مدت های مديد به کما فرو برد، واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران ملايم بود و تنها به ابراز «اميدواری» به «مقابله به مثل از سوی سوريه» بسنده کرد.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه، روز يکشنبه گفت «اميدوار» است سوريه که «کشور قدرتمندی است که همچنان ايستاده است، پاسخ اين تجاوز را هم بدهد زيرا تنها با ايستادگی، مقاومت و مقابله به مثل می توان درمقابل رژيم صهيونيستی ايستاد».

فرمانده کل سپاه اين را نيز گفت «حمله رژيم صهيونيستی به سوريه نمونه ديگری از تجاوز و ددمنشی اين رژيم است که علاوه بر سوريه، به سودان و لبنان و هرکجا که منافعش اقتضاء کند، حمله می کند».

اما به گزارش پرس تی.وی، شبکه تلويزيونی انگليسی زبان ايران، مسعود جزايری نیز روز شنبه گفت: «پس از هر حمله اسرائيل، اين رژيم تجاوزگر پاسخی به مراتب دردناک تر» دريافت خواهد کرد، و افزود که «ملت های آزاده خود زمان، ابعاد و ميزان پاسخ را تعيين خواهند کرد».

حسين اميرعبداللهيان معاون وزيرخارجه ايران نيز روز پنجشنبه گفته بود که «تل آویو» عواقب حمله را احساس خواهد کرد.

علی لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی ايران نيز روز يکشنبه در تهران گفت که کشورهای منطقه بايد مناسبات با اسرائيل را به خاطر اين تجاوزگری قطع کنند.

ترکيه: اسد ملت خود را لت وپار می کند؛ در برابر اسرائيل خفقان گرفته است
واکنش های ايران در حالی است که کشورهای منطقه و نيز آمريکا، بريتانيا و جامعه جهانی حملات منتسب به اسرائيل را با ديده تساهل نگريسته و آمريکا و بريتانيا گفته اند که نه تنها اسرائيل را نکوهش نخواهند کرد، بلکه خود نيز آماده مقابله با خطرات ناشی از نقل و انتقال سلاح های ارتش سوريه با هدف بازداشتن از احتمال افتادن اين جنگ افزارها به دست تروريست های القاعده و حزب الله هستند.

در اين ميان، سران اوپوزيسيون سوريه گفته اند که حکومت اسد «شهامت پاسخگويی» به حمله اسرائيل را ندارد.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، نيز روز شنبه در سخنانی تند خطاب به بشار اسد گفت: جنگنده های اسرائيلی بر فراز کاخ تو پرواز کردند، اما تو سکوت کردی.

آقای داوود اوغلو با به چالش کشيدن اسد گفت: «پس آن همه ادعاهای ضد اسرائيلی کجا رفت؟»

وزير امور خارجه ترکيه اين پرسش را مطرح کرد که «آيا معامله ای پنهانی بين حکومت اسد و اسرائيل در کار نيست؟» و گفت ارتش سوريه که ملت خود را از زمين و هوا با جنگنده و تانک «لت و پار» می کند و موشک اسکاد به حلب زده است، در برابر اسرائيل خفقان گرفته است؟

از آغاز جنگ داخلی سوريه در ۲۳ ماه گذشته، ترکيه در صدر کشورهايی قرار گرفته است که رفتن بشار اسد از قدرت را قاطعانه درخواست کرده اند.
XS
SM
MD
LG