لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۱:۲۳

جلیلی: اسرائیل از حمله به سوریه پشیمان خواهد شد


دیدار روز یکشنبه سعید جلیلی و بشار اسد در دمشق
دیدار روز یکشنبه سعید جلیلی و بشار اسد در دمشق
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفته است که اسرائیل از حمله هوایی اخیر خود به سوریه پشیمان خواهد شد.

جلیلی که دوشنبه ۱۶ بهمن در کنفرانسی خبری در دمشق سخن می‌گفت، به بیانیه ارتش سوریه اشاره دارد که گفته بود جنگنده‌های ارتش اسرائیل یک مرکز تحقیقات نظامی در نزدیکی دمشق را بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که یک روز پس از دیدار و گفت‌و‌گو با بشار اسد رئیس جمهور سوریه سخن می‌گفت، این حمله را به جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با حزب الله لبنان در سال ۱۳۸۵ تشبیه کرد و گفت: «اسرائیل همچون جنگ‌های گذشته از این تجاوز نیز پشیمان خواهد شد.»

او اظهار داشت که ایران به عنوان رئیس کنونی جنبش عدم تعهد به نیابت از سوریه برای پاسخگویی به این حمله در محافل بین‌المللی اقدام خواهد کرد.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است: «حمله به مجتمع تولید اسلحه در سوریه نشان می‌دهد که اسرائیل در جلوگیری از عبور اسلحه سنگین به لبنان جدی است.»

این سخنان نخستین اعتراف اسرائیل درباره پذیرش مسئولیت حمله به سوریه به شمار ‌می‌آید.
منابع دیپلماتیک و امنیتی و همچنین برخی ار منابع در اپوزیسیون سوریه می‌گویند که جنگنده‌های اسرائیل یک کاروان کامیون را در نزدیکی مرز لبنان بمباران کردند. آنها می‌گویند که احتمالا این کاروان حامل حنگ افزار برای حزب الله لبنان بوده است.

جلیلی در ادامه «گفت‌و‌گوی ملی» را تنها راه پایان بحران این کشور دانست و گفت: «از ابتدا تاکید کردیم که روش‌های تروریستی و عملیات خشونت بار، به ثبات در سوریه و مردم این کشور کمک نمی‌کند. توضیح دادیم که راه حل باید سوری باشد و همگان باید برای آغاز گفت‌و‌گوی ملی کمک کنند و مردم تصمیم بگیرند که برای آینده کشور خود چه می‌خواهند.»

او همچنین تاکید کرد که نظام سوریه از «پشتیبانی مردمی» برخوردار است. او گفت اگر نظام سوریه از پشتیبانی مردمی برخوردار نبود «نمی‌توانست این همه مدت در مقابل توطئه‌های اسرائیل ایستادگی کند.»

از سوی دیگر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که حکومت سوریه نیاز به نظامیان خارجی برای حمایت از خود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صالحی که در یک کنفرانس خبری در آلمان سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران به نظام سوریه کمک نظامی می‌کند؟ گفت: «ارتش سوریه به اندازه کافی بزرگ است و به نظامیانی از خارج نیاز ندارد.»

او افزود: «ما به آنها کمک اقتصادی می‌کنیم. بنزین و گندم می‌فرستیم. سعی کردیم از راه عراق برق بفرستیم اما موفق نشدیم.»
XS
SM
MD
LG