لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۴

سوریه: ممکن است به حمله اسرائیل پاسخی غافلگیرکننده بدهیم


دولت سوریه ۱۱ بهمن‌ماه اعلام کرد که جنگنده‌های «اسرائیلی» به یک «مرکز تحقیقات علمی» در حومه دمشق حمله کرده‌اند.
دولت سوریه ۱۱ بهمن‌ماه اعلام کرد که جنگنده‌های «اسرائیلی» به یک «مرکز تحقیقات علمی» در حومه دمشق حمله کرده‌اند.
در حالی که سوریه تهدید کرده است که امکان دارد «حمله هوایی اسرائیل» را به طرزی «غافلگیرانه» تلافی کند، ایران نیز حمله به حومه دمشق را محکوم کرده و افزوده است که این حمله، «عواقب سختی» را متوجه تل‌آویو می‌کند.

به گزارش روز جمعه، ۱۳ بهمن خبرگزاری دولتی «سانا» در سوریه، وزارت امور خارجه این کشور گفته است که «اسرائیل و کشورهای حامی آن در شورای امنیت»، باید پاسخ‌گوی حمله هوایی اخیر به سوریه باشند و بر حق سوریه برای «دفاع از حقوق، قلمرو و تمامیت ارضی خود» تأکید کرده است.

در عین حال روزنامه گاردین نیز ۱۲ بهمن‌ماه به نقل از وب‌سایت‌ خبری متعلق به حزب‌الله گزارش کرد که سفیر سوریه در لبنان اعلام کرده است امکان دارد کشورش به این اقدام اسرائیل پاسخی «غافلگیرکننده» بدهد. وی در این خصوص توضیح بیشتری نداد.

دولت سوریه ۱۱ بهمن‌ماه اعلام کرد که جنگنده‌های «اسرائیلی» به یک «مرکز تحقیقات علمی» در حومه دمشق حمله کرده‌اند و پس از آن نیز به خاطر این حمله، رسما از اسرائیل نزد سازمان ملل شکایت کرد.

اسرائیل از تأیید یا تکذیب این حمله خودداری کرده است، اما آمریکا و بریتانیا می‌گویند که اسرائیل به کاروانی که حامل موشک‌های ضد‌هوایی برای حزب‌الله لبنان بود حمله کرده است.

حمله به خاک سوریه واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. روسیه این اقدام را محکوم کرده و دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی «شدید» از این حمله، از کشورهای منطقه خواسته است تا از افزودن بر تنش‌های موجود خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز ۱۲ بهمن‌ماه «حمله اسرائیل» به سوریه را به شدت محکوم کرد. علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، این اقدام را «تجاوزکارانه و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» دانست.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران گفت که حمله اسرائیل به حومه دمشق «عواقب سختی» را متوجه تل‌آویو می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، نسبت به «شدت گرفتن» حمایت ایران از حکومت بشار اسد هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون ۱۲ بهمن‌ماه در واشینگتن بر «حمایت فعالانه ایران» از طریق «ارسال نیرو» به سوریه و «ارائه مشاوره به نیروهای امنیتی- نظامی» بشار اسد تأکید کرد و گفت به نظر می‌رسد که ایران می‌خواهد دخالتش در امور سوریه را افزایش دهد.

۲۲ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل در این مدت «بیش از ۶۰ هزار تن» در سوریه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG