لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

ولایتی: حمله به سوریه حمله به ایران است


مشاور علی خامنه‌ای می‌گوید هدف ایران «حفظ زنجیره مقاومت» است.
مشاور علی خامنه‌ای می‌گوید هدف ایران «حفظ زنجیره مقاومت» است.
مشاور امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ايران غرب را متهم کرده است که با «حمله به سوریه» به «حلقه طلایی مقاومت» حمله کرده و هشدار داده است که «حمله به سوریه، حمله به ایران» محسوب می‌شود.

علی‌اکبر ولایتی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر که روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، منتشر شد، نقش سوریه را در منطقه «بسیار اساسی و کلیدی» دانست و گفت: «به همین دلیل حمله به سوریه، حمله به ایران و متحدین ایران محسوب می‌شود.»

وی با اظهار این‌که «غربی‌ها با حمله به سوریه به حلقه طلایی مقاومت حمله کردند»، افزود که ایران به دنبال حفظ «زنجیره مقاومت» است و از «فلسطین، مقاومت لبنان، حاکمیت طرفداران مقاومت در سوریه و حکومت برخاسته از مردم عراق» حمایت می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران نیز شهریورماه سال جاری با اشاره به پیمان نظامی متحدان سوریه با ایران، گفته بود: «در صورتی که آمریکا به سوریه حمله کند، ایران به همراه متحدان سوریه وارد عمل می‌شود.»

ایران و سوریه خردادماه ۱۳۸۵ با هدف مقابله با «تهدید مشترک اسرائیل و آمریکا» توافق‌نامه‌ای دفاعی را به امضا رساندند که این پیمان با امضای یک توافق‌نامه دفاعی جدید در آذرماه ۱۳۸۸، تقویت شد.

جمهوری اسلامی از متحدان بشار اسد به شمار می‌رود و در جریان ۲۲ ماه ناآرامی در سوریه، همواره جانب دولت دمشق را گرفته و گفته است اجازه سرنگونی بشار اسد را نمی‌دهد.

به گفته سازمان ملل، تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر ناآرامی‌های سوریه کشته شده‌اند و بیش از ۶۵۰ هزار نفر نیز سوریه را ترک کرده‌اند.

این سازمان در عین حال از بحران غذایی در سوریه ابراز نگرانی و اعلام کرده است که در حال حاضر ۲.۵ میلیون تن در سوریه در گرسنگی به سر می‌برند و این در حالی است که «برنامه جهانی غذا»، وابسته به این سازمان، قادر است ماهانه به ۱.۵ میلیون سوری کمک‌ غذایی برساند.

ایالات متحده ششم بهمن‌ماه در راستای کمک‌های مالی خود به سوریه اعلام کرد که قصد دارد ۱۰ میلیون دلار دیگر را به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و غذایی به سوریه اختصاص دهد، اما در عین حال افزود که این مقدار کافی نیست و از دیگر کشورها خواست تا وارد عمل شوند.

سازمان ملل متحد امیدوار است تا در کنفرانسی که قرار است ۱۱ بهمن‌ماه، به منظور مبارزه با بحران انسانی سوریه در کویت برگزار شود، ۱.۵ میلیارد دلار کمک برای سوریه جمع‌آوری کند.
XS
SM
MD
LG