لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

لاوروف: اصرار مخالفان بر سرنگونی اسد مانع صلح در سوریه است


کنفرانس خبری روز سه‌شنبه لاوروف در مسکو
کنفرانس خبری روز سه‌شنبه لاوروف در مسکو
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید تازمانی که مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر سرنگونی نظام او اصرار کنند، نمی‌توان به صلح در این کشور دست یافت.

سخنان لاوروف که روز چهارشنبه ۴ بهمن در کنفرانسی خبری در مسکو ایراد شد، هیچ نشانی از تغییر مضوع روسیه در قبال بحران سوریه نداشت. مقام‌های روس همواره تاکید داشته‌اند که کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، نباید به عنوان پیش‌شرطی برای توافق سیاسی در سوریه مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف اظهار داشت: «همه چیز با تفکر چیره بر اپوزیسیون سوریه که خواهان سرنگونی نظام اسد است، به مانع می‌خورد. تا زمانی که این موضع لجوجانه وجود داشته باشد، هیچ اتفاق خوبی نمی‌افتد، جنگ مسلحانه ادامه خواهد یافت و مردم خواهند مرد.»

او همچنین کشورهای غربی و عربی را که «ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم این کشور، به رسمیت شناخته است، به مانع‌تراشی در مسیر راه حل سیاسی بحران سوریه متهم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «فعالان اپوزیسیون همچنان به طور کامل با گفت‌و‌گو مخالفت می‌کنند و به جنگ مسلحانه روی آوردند. شرکای ما هم برای طولانی مدت‌تر شدن تنش از آنها حمایت می‌کنند.»

او تاکید کرد که هدف اصلی مسکو در سوریه، متوقف کردن هرچه سریع‌تر خشونت‌ها در این کشور است.

لاوروف در ادامه گفت: «اما به نظر می‌رسد دیگر دوستان ما، اولویت‌های دیگری دارند. در این باره بسیار با آنها سخن می‌گوییم. به نظر می‌رسد که همه چیز را می‌فهمند و می‌دانند خطر تجزیه سوریه را تهدید می‌کند.»

او افزود: «اما هنگامی که به شکلی علنی سخن می‌گویند، مواضعی که اعلام می‌کنند با آنچه که در جلسات خصوصی به ما می‌گویند، متفاوت است.»

روسیه روز سه شنبه، ۷۷ شهروند خود ا از سوریه خارج کرد و آنها را از راه لبنان، به مسکو بازگرداند. لاوروف گفت که این اقدام عمده‌ای برای خروج شهروندان روس از سوریه نبوده است.

روسیه تاکنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار‌ها بر نظام بشار اسد را به همراه چین وتو کرده است.

روسیه از سال‌ها پیش، عمده‌ترین تامین کننده جنگ‌افزار برای حکومت سوریه است. اما ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه می‌گوید که کشورش اسلحه‌ای قابل استفاده در جنگ‌های داخلی به سوریه نمی‌دهد.

همچنین تنها پایگاه روسیه در دریای مدیترانه، در بندر طرطوس سوریه مستقر اسد. این پایگاه همچنین تنها پایگاه نظامی روسیه خارج از منظومه اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

روسیه هم اکنون در حال برگزاری بزرگ‌ترین مانور دریای خود در چند دهه اخیر، در دریای سیاه و دریای مدیترانه است.

لاوروف در این باره گفت: «بر هم خوردن بیش از پیش ثبات در مدیترانه به سود ما نیست. حضور ناوگان ما آنجا بدون شک عامل ثبات است.»
XS
SM
MD
LG