لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۱

شهر رقه به تصرف مخالفان بشار اسد درآمد


مجسمه حافظ اسد در رقه به دست مخالفان به زیر کشیده شد.
مجسمه حافظ اسد در رقه به دست مخالفان به زیر کشیده شد.
مخالفان مسلح بشار اسد، شهر رقه واقع در شمال شرق این کشور را تصرف کرده و استاندار آن را دستگیر کردند.

در همین حال بشار اسد تاکید کرده است که کشورش «در این جنگ پیروز شده و پروژه توطئه را به شکست کشانده است.»

برپایه ویدیویی که فعالان سوری منتشر کرده‌اند، حسن جلیلی استاندار رقه و سلیمان سلیمان رئیس دفتر حزب بعث حاکم دستگیر شده‌ است.

رامی عبد الرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حسن جلیلی «بلندپایه‌ترین مسئول دولتی است که توسط مخالفان نظام» دستگیر شده است.

دستگیری استاندار در حالی روی داده است که مخالفان تقریبا به طور کامل کنترل شهر رقه را به دست گرفتند. این نخستین بار است که مخالفان مرکز یک استان را به طور کامل تصرف می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که دستگیری استاندار «در پی درگیری‌های شدید میان گردان‌های مخالفان و نیروهای دولتی در محوطه کاخ استانداری در شهر رقه روی داده است.»

همچنین تصاویری از به زیر کشیدن مجسمه حافظ اسد رئیس جمهور پیشین سوریه و پدر رئیس جهوری کنونی از میدان اصلی شهر توسط مخالفان منتشر شده است.

اما نیروهای دولتی همچنان در بخش‌هایی از شهر حضور دارند. رامی عبد الرحمن گفته است که دولت سوریه گردان‌هایی برای باز پس گیری شهر به رقه اعزام کرده است.

جنگنده‌های ارتش سوریه هم دو ساختمان «امنیت سیاسی» و «امنیت کشور» که در کنترل مخالفان قرار دارند را بمباران کردند.

در مقابل تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده است که نیروهای دولتی «موفق به منهدم کردن چند خودروی زرهی وابسته به گروه نصرت در شهر رقه شده‌اند.»

گروه اسلامگرای نصرت، از جمله گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد است که توسط ایالات متحده آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است. گفته می‌شود این گروه با سازمان القاعده ارتباط دارد.

روزنامه الوطن نزدیک به دولت سوریه هم گزارش داده است که نیروهای امنیتی و ارتش، در حال «نبرد سنگین» با «گروه‌های تروریستی» در شهر هستند.

این گزارش افزوده است: «رقه یکی از آرام‌ترین استان‌های سوریه بود که بسیاری از سوری‌ها از شهر‌ها و روستاهای خود به آن گریخته‌اند. اما اکنون به جولانگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شده است و نیروهای دولتی به آنها به شدت درگیر هستند.»

همزمان با ادامه خشونت‌ها در سوریه، روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داده است که یک هیات عربی هفته گذشته با بشار اسد در دمشق دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

بنا بر این گزارش، بشار اسد در این دیدار گفته است: «سوریه در جنگ پیروز شد و پروژه توطئه علیه خود را به شکست کشاند.»

روزنامه الاخبار ادامه داده است که بشار اسد به تحولات میدانی استناد کرده و از آنها ابراز خشنودی کزده است.

از سوی دیگر در مقر وزارت امور خارجه سوریه، فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه این کشور، بیلی سیکس خبرنگار آلمانی را تسلیم عظمه الله کول محمدوف سفیر روسیه در دمشق کرد.

سیکس دو ماه پیش توسط نیروهای دولتی سوریه دستگیر شده بود. او از یکی از گذرگاه‌هایی که در کنترل مخالفان است وارد سوریه شده بود. دمشق می‌گوید که او به شکلی غیر قانونی وارد کشور شده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر برای آزادی این خبرنگار آلمانی میانجی‌گری کرده بود.
XS
SM
MD
LG