لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

سه سهمیه المپیک برای تکواندوی ایران


در مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۱۶ در رشته تکواندو، هیچ کشوری موفق به کسب چهار سهمیه کامل نشد. ایران و کره جنوبی در بخش مردان و فرانسه در زنان، موفق به کسب سه سهمیه شده‌اند.

فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی در رشته تکواندو موفق به کسب سهمیه المپیک شد‌ه‌اند. تکواندو پس از کشتی آزاد، وزنه‌برداری و کشتی فرنگی، چهارمین رشته مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک‌هاست. تیم ایران در المپیک لندن به تک مدال نقره محمد باقری معتمد بسنده کرد اما برای ریودوژانیرو از شرایط فنی بهتری برخوردار است. وضعیتی مطلوب که با تحسین سایت فدراسیون جهانی هم مواجه شده است.

فدراسیون جهانی بعد از المپیک لندن، نحوه توزیع سهمیه‌ها برای المپیک بعدی را تغییر داد. در المپیک‌های قبلی هر کشور فقط می‌توانست دو نماینده داشته باشد اما در شیوه جدید، کسب هر چهار سهمیه در دسترس بود.

با این وجود، ساختار سخت و پیچیده نحوه اعطای سهمیه باعث شد هیچ کشوری چهار سهمیه‌ای نشود. تصاحب سهمیه‌ها نه منوط به موفقیت در یک تورنمنت، بلکه در گروی آمادگی مداوم برای حفظ موقعیت در رنکینگ بود تا هر مبارزی که بعد از پایان جایزه بزرگ ۲۰۱۵ بین شش نفر اول باشد، جواز حضور در ریودوژانیرو را بگیرد.

ایران هم در این فرایند طولانی در بیست رقابت مختلف شرکت کرد. هشت مرحله جایزه بزرگ، سه مسابقه رسمی و ۹ تورنمنت. در ریودوژانیرو ۱۲۸ تکواندوکار زن و مرد در چهار وزن حضور دارند که در هر وزن ۱۶ مبارز روی شیاپ‌چانگ خواهند رفت.

شش نفر از طریق رنکینگ، ۹ ورزشکار از مسابقات قاره‌ای (برندگان طلا و نقره آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا، همراه با قهرمان اقیانوسیه) راهی برزیل می‌شوند. یک سهمیه در هر وزن هم به میزبان و یا سهمیه آزاد تعلق می‌گیرد. سهمیه آزاد نصیب کشورهایی خواهد شد که در هیچ وزنی سهمیه‌ نگرفته‌اند.

از طریق سیستم رنکینگ، سهمیه به فرد می‌رسد و در صورت مصدومیت او، تیم مربوطه فقط در صورتی می‌تواند فرد دیگری را جایگزین کند که نفر بعدی بین ۲۰ نفر اول رنکینگ باشد، در غیر این صورت سهمیه از دست خواهد رفت.

اما سهمیه رقابت‌های بین قاره‌ای به کشور‌ها تعلق دارد و تصمیم با خود آن کشور است که چه کسی را روانه برزیل کند. ایران با هدایت بیژن مقانلو به سه سهمیه رسید و فقط در وزن سوم بهنام اسبقی سهمیه نگرفت.

آلمان، مکزیک، بلژیک و روسیه دو سهمیه گرفته‌اند. انگلستان، ازبکستان، پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن،جمهوری آذربایجان، ترکیه و ساحل عاج نیز موفق به کسب یک سهمیه المپیک شدند. در مسابقات زنان فرانسه با گرفتن سه سهمیه موفق‌ترین کشور بود.

سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارش خود از وضعیت مطلوب تکواندو در ایران نوشت: «سال ۲۰۱۰ ایران یک مرکز تکواندو در تهران تاسیس کرد که چهار طبقه است و امکاناتی مانند هتل، باشگاه، سالن تمرین و کلینیک پزشکی دارد.»

فرزان عاشورزاده در وزن ۵۸ کیلوگرم از امیدهای اصلی کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۱۶ است. او در برزیل حریفانی مانند کیم تائه هون از کره جنوبی و سزار رودریگز مکزیکی را پیش رو خواهد داشت.

ایران در ۶۸ کیلو نماینده‌ای نخواهد داشت. ابوالفضل یعقوبی و بهنام اسبقی دو نماینده ایران با وجود کسب موفقیت‌های متعدد موفق به کسب سهمیه نشدند. طبق قوانین با توجه به سه سهمیه‌ای شدن ایران، در این وزن حق حضور در مسابقات قاره‌ای را نخواهد داشت. در حالیکه اگر این امکان وجود داشت، حتی نفر سوم ایران هم می‌توانست یکی از دو چهره بر‌تر آسیا باشد.

در ۸۰ کیلوگرم مهدی خدابخشی سهمیه گرفت تا در برزیل برای دریافت مدال المپیک با حریفانی مثل آلبرت گائون از روسیه و محمد لوتالو از انگلیس مبارزه کند.

در فوق سنگین هم سجاد مردانی المپیکی شد. رادیک عیسایف از جمهوری آذربایجان، آنتونی اوبامه از گابن، چا دونگ مین از کره جنوبی، اندیائه (فرانسه) و دیمیتری شوکین ازبکستانی نیز دیگر ورزشکارانی هستند که تاکنون در این وزن موفق به کسب سهمیه شده‌اند.

در مسابقات زنان، ایران هنوز سهمیه‌ای نگرفته اما شانس زیادی برای کسب سهمیه در مسابقات گزینشی آسیا به میزبانی فیلیپین دارد که دی ماه برگزار خواهد شد. در ۴۹ کیلو، نمایندگان کره جنوبی، چین و تایلند سهمیه گرفته‌اند و کار سایر مدعیان، ساده‌تر شده است اما با توجه به سقف دو سهمیه برای کشور‌ها در مسابقات قاره‌ای، مشخص نیست ایران در این وزن، نماینده‌ای داشته باشد.

در ۵۷ کیلو کیمیا علیزاده به روی شیاپ چانگ خواهد رفت. از آسیا نمایندگان ژاپن و تایوان سهمیه‌های رنکینگ را گرفته‌اند. کیمیا پدیده تکواندوی ایران در دو سال اخیر بوده که دو بار هم بر جید جونز قهرمان المپیک لندن هم غلبه کرده و از شانس بالایی برای دریافت مجوز المپیک برخوردار است. جالب اینکه جونز از طریق رنکینگ موفق به کسب سهمیه شد.

اگر ایران در ۶۷ کیلو قصد رقابت در قهرمانی آسیا را داشته باشد شکرانه ایزدی اعزام خواهد شد. تایوان و کره جنوبی از طریق رنکینگ به سهمیه رسیده‌اند و دو نفر دیگر هم در فیلیپین می‌توانند المپیکی شوند.

اما اگر غیر از کیمیا علیزاده، نماینده دوم ایران در فوق سنگین باشد، این اکرم خدابنده است که در غیاب حریف چینی، برای تصاحب سهمیه تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG