لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

ترامپ: سیاست مماشات با کره شمالی ثمری ندارد


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهور ایالات متحده در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفته است که سیاست «مماشات» با پیونگ‌یانگ ثمری نخواهد داشت. دونالد ترامپ همچنین یادآور شد که توقف تجارت با کشورهایی که با کره شمالی داد و ستد دارند، در دست بررسی است.

آقای ترامپ در مجموعه توییت‌هایی که صبح یکشنبه ۱۲ شهریور به وقت آمریکا منتشر کرد، کره شمالی را تهدیدی جدی برای آمریکا خواند.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد یک بمب هیدروژنی با قابلیت نصب بر موشک‌‌های بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده است. این ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی است.

در واکنش به این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر خود نوشت: «کره شمالی یک آزمایش بزرگ هسته‌ای انجام داده است. گفتار و کردار آنها در مورد آمریکا همچنان بسیار خصمانه و خطرناک است...»

او در توییت دیگری افزود: «کره شمالی، کشوری یاغی است که به شرمساری و تهدید بزرگی برای چین تبدیل شده است؛ چینی که تلاش دارد کمک کند اما موفقیت اندکی به‌دست آورده است...»

رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری هم نوشت: «کره جنوبی دارد متوجه می‌شود، همانطور که من به آنها گفتم، سخن گفتن از مماشات با کره شمالی کارایی نخواهد داشت و آنها (کره شمالی) تنها یک چیز می‌فهمند!»

آقای ترامپ همچنین در یک توئیت دیگر یادآور شد که کشورش در حال بررسی گزینه توقف تجارت با هر کشوری است که با کره شمالی داد و ستد تجاری دارد.

اقای ترامپ در پیام توئیتری خود در این باره آورده است که این رویکرد «در کنار دیگر گزینه‌ها» مورد بررسی است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس با «مطلقا غیرقابل قبول» خواندن رفتار کره شمالی، از طرح جدید تحریم کره شمالی سخن گفت.

دونالد ترامپ پیشتر در روز چهارشنبه نیز تهدید کرده بود که «همه گزینه روی میز است.» رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته بود «گفت‌وگو» نمی‌تواند پاسخی برای حل بحران شبه‌جزیره کره باشد.

با این حال جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، چند روز پیش در دیدار با با وزیر دفاع کره جنوبی گفته بود، ایالات متحده «هرگز راه‌حل‌های دیپلماتیک» برای بحران شبه‌جزیره کره را کنار نگذاشته است.

از سوی دیگر چین و روسیه، که هر دو آزمایش هسته‌ای روز یکشنبه کره شمالی را قویا محکوم کرده‌اند، از همه طرف‌های درگیر خواسته‌اند که از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از افزایش تنش خودداری کند.

دونالد ترامپ بارها چین را به‌خاطر نیاوردن فشار لازم بر کره شمالی سرزنش کرده بود که روز یکشنبه نیز در توییت وی تکرار شد.

رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته به کره شمالی هشدار داد که اگر به تهدیدهای خود علیه آمریکا ادامه دهد با «آتش و خشم» پاسخ خواهد گرفت. با این حال ترامپ پس از آن، از تهدید مستقیم کره شمالی خودداری کرده است.

در ادامه واکنش‌ها به آزمایش هسته‌ای کره شمالی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم اعلام کرد آژانس «تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و از همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به سرعت در برابر نقض قوانین بین‌المللی از سوی کره شمالی واکنش نشان دهند.

وی همچنین خواستار واکنش یکپارچه و صریح اتحادیه اروپا در قبال آزمایش هسته ای کره شمالی شد.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای نوشت: «آخرین بی‌اعتنایی آشکار پیونگ‌یانگ به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و هنجارهای قوانین بین‌المللی شایسته شدیدترین محکومیت‌ها است».

وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای گفت کره شمالی، «مخالفت گسترده جامعه جهانی را نادیده گرفت و بار دیگر آزمایش هسته‌ای انجام داد. دولت چین با این اقدام به شدت مخالف است و آن را قویا محکوم می‌کند».

مون جه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی،‌ نیز گفت که سئول برای انزوای هرچه بیشتر کره شمالی تلاش خواهد کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، هم آزمایش هسته‌ای کره شمالی را «مطلقا غیرقابل قبول» خواند و گفت برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ‌ ‌یانگ اکنون تهدید جدی‌تر برای کشورش است.

XS
SM
MD
LG