لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

ترامپ: چین در مهار برنامه اتمی کره شمالی شکست خورده است


 دونالد ترامپ و شی جین پینگ رئیسان جمهور آمریکا و چین
دونالد ترامپ و شی جین پینگ رئیسان جمهور آمریکا و چین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید تلاش‌های چین برای مهار برنامه‌ اتمی کره شمالی به شکست انجامیده است.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در توییتی نوشت: «در حالی‌که من تلاش‌های رئیس‌جمهور شی و چین را برای کمک در مورد کره شمالی بسیار تحسین می‌کنم، اما این تلاش‌ها اثری نداشت. دستکم من می‌دانم که چین تلاش خودش را کرد».

رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه دولت آمریکا نوشته است که توییت دونالد ترامپ برخی از مشاوران کاخ سفید را غافلگیر کرده است چرا که به گفته او، آمریکا به غیر از چین گزینه‌های محدودی برای کنترل کره شمالی دارد.

دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری چین در ماه آوریل با یکدیگر دیدار داشتند. در این دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که چین از نفوذ خود برای کنترل کره شمالی استفاده کند.

اظهارات دونالد ترامپ در حالی است که قرار است روز چهارشنبه «گفت‌وگوی دیپلماتیک و امنیتی» میان مقام‌های دو کشور برگزار شود.

در این گفت‌وگوها رکس تیلرسون و جیمز متیس وزیران خارجه و دفاع با مقامات بلندپایه چینی شرکت خواهند داشت.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید گفت‌وگوها بر راه‌های فشار آوردن چین به کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه اتمی و موشکی‌اش متمرکز خواهد بود. همچنین تروریسم و رقابت‌های منطقه‌ای در دریای جنوبی چین نیز از دیگر محورهای مذاکرات است.

در همین حال یک مشاور کاخ سفید اعلام کرد چین از ایوانکا ترامپ و همسرش جرد کوشنر برای دیدار از این کشور دعوت کرده است. جرد کوشنر مشاور ارشد کاخ سفید است.

با مرگ دانشجوی آمریکایی که ماه‌ها در کره‌شمالی زندانی بود دونالد ترامپ حملات لفظی به کره شمالی را شدت بخشیده است. اوتو وارمبیر چند روز پیش در حالی که در کما به‌سر می‌برد از زندان آزاد شد و در آمریکا درگذشت.

دونالد ترامپ هنگام ملاقات با پترو پروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین در انتقاد از کره شمالی و دولت باراک اوباما گفت: «آنچه بر سر اوتو آمد شرم‌آور است. من با خانواده‌اش صحبت کردم. خانواده‌اش فوق‌العاده هستند...اما او باید مدت‌ها پیش به خانه بازگردانده می‌شد».

XS
SM
MD
LG