لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

ترامپ: گزینه نظامی در برابر کره شمالی نخستین انتخاب آمریکا نیست


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر هشدار داد که واشینگتن دیگراقدامات کره شمالی را تحمل نمی‌کند اما در عین حال گفت حمله نظامی «نخستین انتخاب» وی نیست.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد اظهارات دونالد ترامپ به نظر در چارچوب گفته‌های مقام‌های نظامی-امنیتی-سیاسی آمریکا در جلسه توجیهی برای کنگره است.

به گفته شماری از قانونگذاران آمریکایی در این جلسه توجیهی که چهارشنبه ۱۵ شهوریور به صورت محرمانه برگزار شد، جیمز متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه و دن کوتز مدیر امنیت ملی تاکید کرد‌ه‌اند که برای بحران شبه‌جزیره کره باید یک راه‌حل دیپلماتیک پیدا شود.

در همین حال رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید گزارش داده که واشینگتن فعلا خروج از توافق تجارت آزاد با کره جنوبی را کنار گذاشته است. دونالد ترامپ خواستار خروج از این توافق شده بود.

بنا بر اعلام کاخ سفید پس از آزمایش شمشین بمب هسته‌ای کره شمالی رئیسان جمهوری آمریکا و چین در یک گفت‌وگوی تلفنی هر دو متعهد شد‌ه‌اند «اقدامات بیشتری برای نیل به غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره انجام دهند.»

دونالد ترامپ درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور شی (جین پینگ) مایل است کاری کند. باید دید که آیا می‌تواند یا نه. به هرحال ما آنچه را که در کره شمالی رخ می‌دهد، تحمل نمی‌کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «به نظرم رئیس جمهور شی با من ۱۰۰ درصد موافق است.»

دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگارانی که درباره احتمال گزینه نظامی پرسیده بودند، گفت: «مطمئنا این گزینه انتخاب نخست ما نیست، اما باید دید چه خواهد شد.»

رئیس جمهوری چین که بارها به خاطر کره شمالی از سوی دونالد ترامپ مورد سرزنش قرار گرفته، در گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای خود با رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده که این بحران باید از راه «گفت‌وگو و مشورت» حل‌وفصل شود.

دونالد ترامپ در چند روز گذشته تاکید کرده که سیاست گفت‌وگو و «مماشات» با کره شمالی راه به جایی نبرده و خواستار فشار بیشتر بر پیونگ‌یانگ شده است.

پس از آزمایش هسته‌ای روز یکشنبه، ایالات متحده و کره جنوبی از شورای امنیت خواسته‌اند تحریم‌های بیشتری علیه کره شمالی را مد نظر قرار دهد.

چهارشنبه شب به وقت آمریکا، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هشدار داد اگر شورای امنیت نتواند تحریم‌های سخت‌تری علیه پیونگ‌یانگ وضع کند، ممکن است دونالد ترامپ به وی مجوز بدهد تا هرکشور و شرکتی که با کره شمالی مبادله تجاری دارد، هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد.

این اظهارات در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه تاکید کرد که حل بحران کره شمالی تنها با فشار و تحریم امکا‌ن‌پذیر نیست.

پوتین روز چهارشنبه در حاشیه یک نشست اقتصادی در ولادی‌وستوک با مون جه-این رئیس جمهوری کره جنوبی درباره بحران شبه‌جزیره کره گفت‌وگو کرد.

مون جه-این که امسال به ریاست جمهوری کره جنوبی رسید، طرفدار تعامل بیشتر با کره شمالی بود اما در این روزها از داخل کشور تحت فشار است که به همسایه شمالی خود نرمش نشان ندهد.

ایالات متحده در قطعنامه پیشنهادی خود به دنبال آن است که شورای امنیت واردات نفت، صادرات پارچه، و اعزام کارگر از کره شمالی به خارج را به طور کامل تحریم کند.

افزون بر این واشینگتن خواستار ممنوعیت سفر کیم جونک اون رهبر کره شمالی به خارج از کشور است.

با این حال ولادیمیر پوتین در دیدار با همتای کره جنوبی خود گفته است که تحریم سوخت زندگی مردم عادی کره را مختل می‌کند.

به گفته ولادیمیر پوتین روسیه تنها ۴۰ هزار تن نفت خام در سال به کره شمالی نفت خام صادر می‌کند. بنا بر برآوردها صادرات نفت خام چین به کره شمالی سالانه ۵۲۰ هزار تن است.

XS
SM
MD
LG