لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

کاخ سفید: اکنون زمان تمرکز بیش از حد بر مذاکره با کره شمالی نیست


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی (وسط تصویر) در خیابانی در پیونگ‌یانگ
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی (وسط تصویر) در خیابانی در پیونگ‌یانگ

سخنگوی کاخ سفید گفته است اولویت دولت آمریکا خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره است، و فرصت نیست که زمان زیادی را با تمرکز بر مذاکره با کره شمالی گذراند. همزمان سفیر کره شمالی در سازمان ملل گفته پیونگ‌یانگ «هدیه‌های بیشتری» برای آمریکا آماده کرده‌است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۱۴ شهریور ماه، در جمع خبرنگاران گفته است اولویت واشینگتن خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و حفاظت از شهروندان ایالات متحده است.

خانم سندرز می‌گوید دولتش قصد دارد «اقدامات شدیدی، چه از منظر دیپلماتیک، چه از منظر اقتصادی» علیه پیونگ‌یانگ در پی گیرد.

او با توصیف کره شمالی به عنوان «تهدیدی جهانی» از کشورهای جهان، از جمله روسیه و چین خواست اقدامات بیشتری در قبال آن انجام دهند؛ و همچنین اظهار داشت «برای ما اکنون زمان آن نیست که زمان زیادی را، با تمرکز بر گفت‌وگو با کره شمالی، صرف بکنیم».

روسیه از پیشنهاد چین، برای توقف آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی، در قبال توقف رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی، حمایت کرده‌است. هر دو کشور در عین حال خواستار بازگشت فوری به میز مذاکره هستند.

هرچند گفته‌های سخنگوی کاخ سفید در اشاره مستقیم به خواسته‌های این دو کشور برای بازگشت فوری به مذاکره بیان نشده، اما عملا بخشی از اظهارات و واکنش‌های طرف‌ها، به ویژه آمریکا از یک سو، چین و روسیه از سوی دیگر است.

برای نمونه طی دو روز گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته بود کره شمالی «به‌دنبال جنگ» است، ساعاتی بعد سخنگوی کاخ کرملین گفت «برای کشورهایی که در این منطقه نیستد، خیلی راحت است که از کلمه 'جنگ' استفاده کنند». نماینده چین در سازمان ملل نیز تاکید کرده کشورش «هرگز اجازه نمی‌دهد در شبه‌جزیره [کره] آشوب و جنگ در بگیرد».

از طرف دیگر، در حالی که ایالات متحده خواهان «شدیدترین تحریم ممکن» علیه پیونگ‌یانگ شده است، ولادیمیر پوتین می‌گوید «تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی نتیجه منفی می‌دهد».

کره شمالی ظهر ۱۲ شهریور ماه دست به یک آزمایش هسته‌ای تازه زد که پیونگ‌یانگ می‌گوید یک «بمب هیدروژنی» با «قابلیت نصب» بر موشک‌های بالیستیک است. برآوردها نشان می‌دهد آزمایش اخیر قوی‌تر از تمامی آزمایش‌های پیشین بوده، اما هنوز منابع مستقل ظرفیت‌های این بمب برای کارگذاری بر موشک را تائید نکرده‌اند. ←​در مورد شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بیشتر بخوانید

علاوه بر آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ، پرتاب موشک‌هایی که گفته می‌شود قاره‌پیما هستند و توانایی دسترسی به خاک آمریکا را دارند، آزمایش موشکی کره شمالی از فراز خاک ژاپن و هشدارها و تهدیدها بر بحران افزوده است.

در یکی از تازه‌ترین اظهارات مقام‌های کره شمالی، نماینده آن کشور در سازمان ملل متحد گفته دولتش «کادوهای بیشتری» برای آمریکا دارد. ظاهرا این اشاره به سخنان پیشین کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی‌ست که در خرداد ماه گفته بود پیونگ‌یانگ «در نطر دارد یک بسته هدیه بزرگ‌تر» برای ایالات متحده بفرستد. اندکی پس از آن سخنان بود که کره شمالی موشک‌های قاره‌پیما و آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.

هان ته‌سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت «اقدامان دفاعی اخیر از طرف کشور من؛ جمهوری دمکراتیک خلق کره، هدیه‌ای‌ست که تنها برای آمریکا تهیه شده… ایالات متحده کادوهای بیشتری دریافت خواهد کرد».

هشدارها و تهدیدهای هفته‌های اخیر در حال رد و بدل می‌شود که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، گفته‌است خطرات هسته‌ای که کره شمالی به‌وجود آورده خطرناک‌ترین بحرانی است که جهان با آن روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG