لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کره‌شمالی «خواهان جنگ» است


رهبر کره شمالی در حال نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور در تصویری که تاریخ آن مشخص نشده‌است. عکس اصلی را خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرده‌است.
رهبر کره شمالی در حال نظارت بر برنامه هسته‌ای آن کشور در تصویری که تاریخ آن مشخص نشده‌است. عکس اصلی را خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرده‌است.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از شرکای تجاری و اقتصادی کره شمالی، گفته‌است پیونگ‌یانگ «خواهان جنگ» است. خانم هیلی در عین حال تاکید کرده کشورش به‌دنبال اعمال «سخت‌ترین تحریم‌های ممکن» علیه کره شمالی‌ست.

در یکی دیگر از تازه‌ترین وقایع در پی شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی، بر سر کاهش محدودیت‌های موشکی سئول، توافقاتی انجام داده‌اند.

کره شمالی روز یک‌شنبه دست به یک آزمایش هسته‌ای تازه زد که پیونگ‌یانگ می‌گوید مربوط به یک «بمب هیدروژنی» با «قابلیت نصب» بر موشک‌های بالیستیک آن کشور است. با وجود آن‌که برآوردها نشان می‌دهد آزمایش اخیر قوی‌تر از تمامی آزمایش‌های پیشین بوده، اما همچنان منابع مستقل دیگر ظرفیت‌های این بمب برای کارگذاری بر موشک را تائید نکرده‌اند.

↲​در مورد شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بیشتر بخوانید

این آزمایش زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در پی داشت که نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله آن‌ها است. در این نشست بود که خانم هیلی گفت کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، «خواهان درگرفتن جنگ» است و از ۱۵ عضو شورای امنیت ملل متحد خواست «شدیدترین [تحریم‌های] ممکن» را علیه آن اعمال کنند.

خانم هیلی گفته است «جنگ، هرگز چیزی نیست که آمریکا خواستار آن باشد. ما الان به دنبال آن نیستیم. ولی شکیبایی کشور ما نامحدود نیست. ما از خاک خود و از متحدان خود دفاع می‌کنیم».

نماینده ایالات متحده افزوده است که کشورش «هر کشوری را که با کره شمالی داد و ستد می‌کند، به‌عنوان کشوری در نظر می‌گیرد که در حال کمک به نیت‌های خطرناک هسته‌ای آن است».

در همین نشست، چین و روسیه، مهم‌ترین شرکای اقتصادی پیونگ‌یانگ، و تنها کشورهایی که -به جز منطقه حائل نظامی بین دو کره- با کره شمالی مرز زمینی دارند، گفته‌اند خواستار یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران فعلی هستند.

سفیر روسیه گفته تحریم‌ها به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و نماینده جمهوری خلق چین نیز تاکید کره کشورش «هرگز اجازه نمی‌دهد در شبه‌جزیره [کره] آشوب و جنگ در بگیرد». لیو جیه‌ای، نماینده چین، از کره شمالی نیز خواسته به اقدامات «اشتباهی» که به نفع آن کشور نیست، خاتمه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل، انجام آزمایش‌های هسته‌ای با اهداف نظامی و پرتاب موشک‌های بالیستیک از طرف کره شمالی را منع کرده‌است. طی سال‌های گذشته مجموعه‌ای از تحریم‌های شدید اقتصادی نیز بر پیونگ‌یانگ اعمال شده‌است و این کشور در انزوا قرار گرفته‌است.

توافق برای کاهش محدودیت‌های موشکی کره‌جنوبی

در یکی دیگر از رخدادهای تازه در پیوند با آزمایش کره شمالی، دونالد ترامپ و مون جه‌این، رئیسان جمهوری آمریکا و کره جنوبی، شب ۱۲ شهریور ماه در یک گفت‌وگوی تلفنی توافقاتی کرده‌اند که به موجب آن قرار است محدودیت‌های موشکی کره جنوبی کاهش پیدا کند.

آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید رهبران دو کشور توافق کرده‌اند محدودیت‌های مربوط به «دستورالعمل بـُرد موشک‌های بالیستیک کره جنوبی» را رفع کنند.

«دستورالعمل بـُرد موشک‌های بالیستیک کره جنوبی» در سال ۱۹۷۹ به تصویب رسید و بر اساس آن سئول پذیرفت برد موشک‌های خود را محدود به ۱۸۰ کیلومتر کند. در سال ۲۰۰۱ این بـرد، با در نظر گرفتن مقرراتی، به ۳۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۲ واشینگتن و سئول پذیرفتند که برد موشک‌های بالیستیک کره جنوبی به ۸۰۰ کیلومتر برسد. کره جنوبی در آوریل گذشته یک موشک از نوع «هیان‌مو» با برد ۸۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، مون جه‌این در گفت‌وگو با ترامپ اظهار داشته که وضعیت منطقه «بسیار نگران‌کننده» است و رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز وعده داده با سئول از نزدیک همکاری کند.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته ترامپ «توافق اصولی» خود در مورد موضوع بـُرد موشک‌ها را اعلام کرده‌است.

بنا بر بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، نیروهای نظامی آن کشور روز دوشنبه دست به یک رزمایش و تمرین نظامی، با استفاده از موشک‌های هوا-به-سطح و موشک‌های بالیستیک زده‌اند. همزمان وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده به چهار سامانه باقی‌مانده از پدافند دفاع هوایی ایالات متحده، اجازه برپایی خواهد داد.

برپایی این سامانه‌ها با اعتراض شدید پکن روبه‌رو است و چین برای مقابله با آن محدودیت‌هایی را، از جمله در مورد داد و ستد و سفر گردشگران خود به کره جنوبی، اعمال کرده‌است.

برخی خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، اشاره کرده‌اند که چین و روسیه در جلسه شورای امنیت، از مخالفت‌های خود با این سامانه دفاعی و چشم‌انداز تحریم‌های تازه علیه پیونگ‌یانگ، سخنی به میان نیاورده‌اند.

XS
SM
MD
LG