لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

آمریکا قطعنامه‌ای را در مورد کره شمالی برای رأی‌گیری آماده خواهد کرد


پس از نشست اضطراری روز دوشنبه شورای امنیت برای بررسی آزمایش اتمی کره شمالی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل خبر داد که کشورش قطعنامه‌ای را در مورد کره شمالی به رایزنی خواهد گذاشت تا دوشنبه آینده در مورد آن رأی‌گیری شود.

در شرایطی که گزارش‌ها حاکی از آن است که کره شمالی خود را برای آزمایش یک موشک قاره‌پیما دیگر آماده می‌کند، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه تأکید کرد که شورای امنیت باید به سرعت در این زمینه اقدام کند.

خانم هیلی افزود که تنها تحریم‌هایی قدرتمندتر ما را قادر می‌کند که بحران را از راه دیپلماتیک حل کنیم.

او در عین حال گفت که کشورش خواستار جنگ نیست اما شکیبایی این کشور هم نامحدود نخواهد بود.

کره شمالی در دو ماه گذشته، دو موشک قاره پیما، سه موشک میان‌برد و و نیز یک بمب هیدروژنی آزمایش کرده که مورد اخیر ششمین و قدرمندترین بمب اتمی آزمایش شده توسط این کشور بود که ادعا شده برای موشک‌های دوربرد طراحی شده است.

آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی با محکومیت شدید بین‌المللی روبه‌رو شده و در این زمینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که مماشات با کره شمالی بی‌نتیجه است.

رئیس‌جمهور روسیه هم روز یکشبنه در گفت‌وگوهایی با رهبران چین و ژاپن اقدام کرده شمالی را محکوم کرد اما از همه طرف‌ها خواست تا از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

روز دوشنبه اما کاخ ریاست جمهوری روسیه، کرملین اعلام کرد که آقای پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، آزمایش اخیر هسته‌ای کره شمالی تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ارزیابی کرده است.

رئیس جمهور روسیه در عین حال گفته است تنها راه حل بحران کره شمالی، دیپلماسی و گفت‌وگوست.

روسیه و چین گرچه شرکای اصلی تجاری کره شمالی هستند، اما هر دو از قطعنامه پیشین شورای امنیت که حلقه تحریم‌ها را علیه پیونگ‌یانگ تنگ‌تر کرد حمایت کردند.

در صورت اجرایی شدن این قطعنامه که نیمه مرداد ماه به اتفاق آرا به تصویب رسید، کره شمالی دو سوم از درآمد سالانه سه میلیون دلاری خود را از دست خواهد داد.

روز دوشنبه ژاپن خواستار تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی شد و رهبران آلمان و رکه جنوبی هم بر تشدید تحریم‌های پیونگ‌یانگ تأکید کردند.

اما در شرایطی که درخواست‌ها برای اعمال تحریم‌های تازه علیه کره شمالی در جریان است، خبرگزاری آلمان در گزارشی به مرور تحریم‌های سازمان ملل در مورد کره شمالی پرداخته است.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا کنون موضوع هفت بسته تحریمی سازمان ملل در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک خود بوده است.

در اکتبر ۲۰۰۶، شورای امنیت پس از نخستین آزمایش اتمی کره شمالی، واردات کالاهای لوکس و نیز فن‌آوری‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک را ممنوع کرد و به مسدود کردن دارایی‌های افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور رأی داد.

۱۸ بعد در ماه مه سال ۲۰۰۹، پس از دومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی شورای امنیت بار دیگر این کشور را هدف محدودیت‌های جدید قرار داد و نقل و انتقالات مالی افراد یا نهادهای مرتبط با برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را تحریم کرد.

در ژانویه ۲۰۱۳، پرتاب مجموعه‌ای از راکت‌های هسته‌ای سازمان ملل را به تشدید تحریم‌های کره شمالی، از جمله محدودیت‌های سفر و افزودن شماری دیگری از نهادهای این کشور به فهرست تحریم‌ها، رهنمون کرد.

سه سال بعد در ژانویه ۲۰۱۶، چهارمین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ تحریم‌های تازه‌ای را به دنبال داشت؛ از جمله تحریم تسلیحات و دیگر اقلامی که ممکن است مورد استفاده ارتش کره شمالی قرار گیرد.

در سپتامبر همان سال کره شمالی یک بمب هیدروژنی را به آزمایش گذاشت و در پس آن شورای امنیت صادرات فلزاتی چون نیکل، مس، نقره و روی را ممنوع کرد.

دو بسته تحریمی دیگر علیه کره شمالی در سال جاری میلادی از تصویب شورای امنیت گذشت؛ در ماه ژوئن امسال پرتاب دوباره راکت، شمار دیگری از نهادهای دولتی و مالی کره شمالی را در شمار تحریم‌های سازمان ملل قرار داد و نهایتاً بسته تحریم نیمه مرداد امسال حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرد.

XS
SM
MD
LG