لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

کرملین: پوتین برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی ندارد


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، در گفت‌وگو با رهبران چین و ژاپن، اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش یک بمب هیدروژنی را محکوم کرده است.

در همین حال سخنگوی آقای پوتین می‌گوید که او در حال حاضر قصد ندارد مستقیماً در این مورد با مقام‌های کره شمالی گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ژاپن، روز یکشنبه در تماسی تلفنی اقدام کره شمالی را محکوم کرده‌اند و در این زمینه ولادیمیر پوتین خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها شده است.

همین موضوع در دیدار رؤسای جمهور چین و روسیه نیز مورد تأکید قرار گرفته و بر پایه اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، کرملین، دو طرف خواستار جهت‌گیری برای جستجوی «راه‌حلی فقط و فقط سیاسی و کاملاً دیپلماتیک» شده‌اند.

این دیدار روز یکشنبه ۱۲ شهریور در شهر شیامن چین و با هدف رایزنی در مورد وضعیت کره شمالی پس از آزمایش موشکی اخیر صورت گرفته است. شیامن در جنوب شرقی چین اکنون میزبان گفت‌وگوهای سران کشورهای عضو گروه موسوم به «بریکس» است که هر دو کشور چین و روسیه در آن عضویت دارند.

بر پایه اعلام سخنگوی کرملین، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ در این دیدار بر غیرقابل پذیرش بودن هسته‌ای شدن شبه‌جزیر کره تأکید کرده و خواستار غیر هسته‌ای کردن این منطقه شده‌اند.

هر دو کشور گرچه در جریان قطعنامه تحریمی اخیر شورای امنیت در مورد کره شمالی، از این قطنامه حمایت کردند، اما روابط سیاسی و اقتصادی آنها با کره شمالی باعث شده ایالات متحده آنها را در زمینه رشد فزاینده تهدید کره شمالی سرزنش کند.

در این زمینه در اوائل مردادماه امسال، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از چین و روسیه به دلیل زمینه‌‌سازی اقتصادی برای برنامه توسعه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی انتقاد کرد و تأکید کرد که این دو کشور «مسئولیتی ویژه و بی‌نظیر» در قبال تهدید رو به رشد کره شمالی علیه ثبات منطقه‌ای و جهانی به دوش دارند.

شورای امنیت در قطعنامه جدیدی که در نیمه مرداد ماه و پس از دو آزمایش موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی علیه این کشور تصویب کرد، حلقه تحریم‌ها را به ویژه در حوزه صادرات بر پیونگ‌یانگ تنگ‌تر کرد، به گونه‌ای که در صورت اجرای کامل این تحریم‌ها، کره‌شمالی دو میلیارد دلار از درآمد سه میلیارد دلاری خود از دست خواهد داد.

در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است به طوری که بیش از سه چهارم صادرات و واردات کره شمالی با چین صورت می‌گیرد. سهم روسیه در تجارت با کره شمالی بسیار کمتر است اما همچنان این کشور دومین شریک کره شمالی در حوزه واردات و سومین شریک آن در حوزه صادرات است.

XS
SM
MD
LG