لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

بحران کره شمالی؛ چین و روسیه خواستار «آرامش» و «مذاکره» شدند


از راست: نمایندگان آمریکا، چین و روسیه در مقر سازمان ملل
از راست: نمایندگان آمریکا، چین و روسیه در مقر سازمان ملل

در حالی‌که نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کره شمالی «خواهان جنگ» است و باید «قوی‌ترین تحریم‌های ممکن» علیه آن کشور اعمال شود، چین و روسیه خواستار «حفظ آرامش» و یافتن «راه‌حلی دیپلماتیک» برای بحران رو به افزایش شده‌اند.

واسیلی ‌نـِبـِنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته است «غلو نیست اگر بگوییم صلح در منطقه [شبه‌جزیره کره] با یک آزمون جدی روبه‌رو شده‌است و تهدید ناشی از تبدیل شدن تنش‌ها به یک وضعیت بحرانی، بزرگ‌تر از هر زمان دیگری‌ست».

نبنزینا می‌گوید آزمایش هسته‌ای کره شمالی در روز یک‌شنبه، که بر خلاف قطعنامه‌ها و خواسته‌های شورای امنیت ملل متحد انجام شده، «سزاوار شدیدترین محکومیت‌ها» است. اما او در عین حال افزوده است «تحریم‌ها برای این‌که مشکل را حل کنند، نتیجه‌ای نداشته‌اند» و باید پای میز مذاکره بازگشت.

دیپلمات ارشد روسیه در مقر سازمان ملل گفته است مسکو «از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا تسلیم احساسات نشده و با این موضوع با آرامش و توازن برخورد کند».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه، نیز بامداد ۱۴ شهریور ماه گفته است «برای کشورهایی که در این منطقه نیستد، خیلی راحت است که از کلمه 'جنگ' استفاده کنند». او سپس افزوده است «ولی کشورهایی که در این منطقه و با [کره شمالی] زندگی می‌گذرانند، در قبال این مشکل بسیار جدی که نگرانی‌های مشترک ما را سبب شده، باید به‌مراتب خردمندانه‌تر و در توازن بیشتر عمل کنند».

به‌نظر می‌رسد این سخنان در واکنش به گفته‌های نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مطرح شده‌است. خانم هیلی ساعاتی پیش گفته بود «جنگ، هرگز چیزی نیست که آمریکا خواستار آن باشد. ما الان به دنبال آن نیستیم. ولی شکیبایی کشور ما نامحدود نیست. ما از خاک خود و از متحدان خود دفاع می‌کنیم».

به گفته دیپلمات آمریکایی، دولت او «هر کشوری را که با کره شمالی داد و ستد می‌کند، به‌عنوان کشوری در نظر می‌گیرد که در حال کمک به نیت‌های خطرناک هسته‌ای آن است». ←در مورد گفته‌های نیکی هیلی بیشتر بخوانید

چین و روسیه، مهم‌ترین شرکای اقتصادی پیونگ‌یانگ، و به‌جز منطقه حائل نظامی با کره جنوبی، تنها کشورهایی هستند که با کره شمالی مرز زمینی دارند.

نماینده چین در سازمان ملل هشدار داده است «هر لحظه که ما حرف می‌زنیم، وضعیت در شبه‌جزیره بدتر می‌شود». لیو جیه‌ای گفته است «مسئله شبه‌جزیره [کره] باید به‌صورت صلح‌آمیز حل شود» و تاکید کرده کشورش «هرگز اجازه نمی‌دهد در شبه‌جزیره [کره] آشوب و جنگ در بگیرد».

روسیه از پیشنهاد چین، برای توقف آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی، در قبال توقف رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک نظامی آمریکا و متحدانش در شرق آسیا، حمایت کرده‌است. این پیشنهادی بود که پیونگ‌یانگ نیز زمانی مطرح، و دولت آمریکا به رهبری باراک اوباما، آن را رد کرده بود.

در عین حال در پایان تیر ماه کره جنوبی به همسایه شمالی خود پیشنهاد داده‌ بود تا برای کاهش تنش‌ها و ایجاد امکان دیدار خانواده‌های جداشده از هم در پی جنگ دو کره، مذاکراتی صورت گیرد. پیونگ‌یانگ آن پیشنهاد را نادیده گرفت.

کره شمالی روز یک‌شنبه دست به یک آزمایش هسته‌ای تازه زد که پیونگ‌یانگ می‌گوید مربوط به یک «بمب هیدروژنی» با «قابلیت نصب» بر موشک‌های بالیستیک آن کشور است. با وجود آن‌که برآوردها نشان می‌دهد آزمایش اخیر قوی‌تر از تمامی آزمایش‌های پیشین بوده، اما همچنان منابع مستقل دیگر ظرفیت‌های این بمب برای کارگذاری بر موشک را تائید نکرده‌اند. ←​در مورد شـشمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG