لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

پارلمان بریتانیا از طرح نخست‌وزیر برای انتخابات زودرس حمایت کرد


 ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام
ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام

روز چهارشنبه پارلمان بریتانیا از طرح ترزا می نخست‌وزیر این کشور برای برگزاری انتخابات سراسری زودرس در روز هشتم ژوییه حمایت کرد.

ترزا می گفت، این رای‌گیری در روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به او قدرت بیشتری خواهد داد و کمک خواهد کرد تا اختلافات در افکار عمومی کشور را ترمیم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم می روز سه شنبه ۲۹ فروردین با اعلام برنامه خود برای انتخابات زودرس در بریتانیا متحدان و مخالفان خود را غافلگیر کرد.

تاریخ عادی برگزاری انتخابات سراسری بعدی سال ۲۰۲۰ بود. او گفت به این وسیله می‌خواهد از به وجود آمدن هرگونه تضادی در موضوعات حساس مربوط به روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرهیز کند.

خانم می پس از سخنرانی در جلسه پرتنش پارلمان توانست از مجموع ۶۵۰ کرسی رای ۵۲۲ نفر از اعضا را جلب کند. این برای خانم می یک پیروزی بزرگ تلقی می‌شود و می‌توان آن را نشانه افزایش حمایت از او توسط آرای صد حوزه نمایندگی در نظرسنجی‌ها دانست.

او در بخشی از سخنان خود خطاب به پارلمان گفت :«معتقدم در این مقطع مهم که منافع کشور ما در میان است باید در مراکز قدرت و به‌خصوص دولت و پارلمان اتحاد و نه تفرقه وجود داشته باشد. برگزاری یک انتخابات سراسری به مردم امکان می‌دهد تا یک رهبری مقتدر و با ثبات را برای پنج سال آینده انتخاب کنند تا علاوه بر مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا بتواند در نتایج و پیامدهای آن موفقیت کسب کند و این نکته بسیار مهمی است.»

خانم می که در کابینه دیوید کامرون وزیر کشور بود پس از استعفای نخست‌وزیر وقت در پی شکست اردوی مخالفان خروج از اتحادیه اروپا فقط با رای حزب محافظه‌کار به عنوان نخست‌وزیر برگزیده شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او و حزب محافظه‌کار با فاصله بسیار زیادی از حزب اصلی مخالف دولت یعنی حزب کارگر پیشتر است.

خانم می روز چهارشنبه در عین حال بر قدرت اقتصادی بریتانیا تاکید کرد که تاکنون برخلاف برخی از پیش‌بینی‌ها دچار حالت رکود نشده است. مسلما حزب محافظه‌کار از این موضوع به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی مهم خود علیه حزب کارگر استفاده خواهد کرد.

در صورت پیروزی حزب محافظه‌کار در این انتخابات زودرس خانم می دوران نخست‌وزیری با قدرت خود را به مدت پنج سال تمدید خواهد کرد که دوران مذاکرات برای خروج از اتحادیه اروپا و دوران انتقالی برای رسیدن به توافق‌های تجاری جدید با اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که ترزا می روز ۲۹ مارس رسما با تسلیم نامه‌ای به اتحادیه اروپا روند خروج این کشور را آغاز کرد که طبق مقررات نباید بیشتر از دو سال طول بکشد و دو طرف باید در این مدت به نوعی توافق برسند.

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت او با اکراه در مورد دعوت به انتخابات زودرس تصمیم گرفته است و دلیل آن اختلافات سیاسی در ساختار قدرت است. او در عین حال ازاحزاب مخالف دولت به خاطر تخطئه کردن طرح‌های او برای خروج از اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

او خطاب به پارلمان بریتانیا گفت :«نقطه اشتراک رهبران حزب کارگر، حزب لیبرال دمکرات و حزب ملی‌گرای اسکاتلند این است که می‌خواهند متحد شوند و ملت و کشور ما را دچار تفرقه و تجزیه کنند ولی ما به آنها اجازه نخواهیم داد.»

اما از نگاه نیکلا استورجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی‌گرای اسکاتلند این اقدام نخست‌وزیر بریتانیا «یک اشتباه محاسبه فاحش» دانست.

خانم می که خود را به عنوان «سیاستمداری که اهل نمایش نیست» توصیف کرده است، اعلام کرد قبل از برگزاری همه‌پرسی در مناظره‌های تلویزیونی شرکت نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد مستقیما با خود رای‌دهندگان صحبت کند.

XS
SM
MD
LG