لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

پیشنهادهای اوباما به پوتین برای حل بحران اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین گفته است که هنوز می‌توان مناقشه کریمه را به صورت دیپلماتیک حل کرد. این گفت‌وگو یک ساعت به طول انجامیده و نخستین مکالمه اعلام شده بعد از بحران کریمه است.

۰۴:۰۲ ۱۶.۱۲.۱۳۹۲
کاخ کرملین اعلام کرد در گفت‌وگوی یک ساعته تلفنی باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همتای آمریکایی وی درباره «وضعیت خطیر» اوکراین صحبت کردند. برپایه اعلام کرملین پوتین به اوباما گفته است که رهبران کنونی اوکراین به شیوه‌ای که مغایر قانون اساسی بوده و از طریق کودتا قدرت را تصاحب کرده‌اند. پوتین گفته است که حاکمیت کنونی اوکراین تصمیم‌های مطلقا نامشروع خود را به مناطق شرقی و جنوبی اوکراین دیکته می‌کند. رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده که مسکو نمی‌توانست در مقابل تقاضای صورت گرفته برای کمک به این مناطق بی‌تفاوت بماند و اقدام مسکو را کاملا مطابق با موازین بین‌المللی دانسته است. پوتین به همتای آمریکایی خود گفته است که روابط مسکو و واشینگتن نباید قربانی اختلافات موجود شود. کرملین می‌گوید رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که وزیران خارجه دو کشور در تماس بمانند. سرگئی لاوروف و جان کری روز چهارشنبه در پاریس و روز پنجشنبه در رم در حاشیه‌ دو کنفرانس، درباره بحران اوکراین دیدار و گفت‌وگو داشتند. آمریکا روز پنجشنبه، چند تن فرد اوکراینی و روس را مشمول اقدامات تنبیهی خود قرار داد.
۰۳:۱۸ ۱۶.۱۲.۱۳۹۲
کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین حضور نظامی روسیه در کریمه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دانسته است. کاخ سفید می‌گوید که گفت‌وگوی اوباما و پوتین یک ساعت به طول انجامیده است. این نخستین تماس اعلام شده اوباما و پوتین از روز شنبه گذشته و کنترل کریمه از سوی روسیه است. اوباما در این مکالمه به پوتین گفته است که هنوز می‌توان مناقشه کریمه را به صورت دیپلماتیک حل کرد. بنا بر اعلام کاخ سفید اوباما به همتای روس خود توصیه کرده که نیروهای خود را به پایگاه‌های نظامی در کریمه بازگرداند، با دولت اوکراین وارد گفت‌وگوی مستقیم شود، و با استقرار ناظران بین‌المللی در اوکراین حفظ حقوق روس‌تباران هم تضمین شود. اوباما همچنین از پوتین خواسته که مشروعیت انتخابات آتی در چهارم ماه مه در اوکراین را بپذیرد.
۰۳:۰۵ ۱۶.۱۲.۱۳۹۲
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید با وجود بحران اوکراین قرارداد فروش دو فروند رزمناو فرانسوی به روسیه همچنان به قوت خود باقی است. قرارداد فروش دو رزمناو میسترال که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است، در سال ۲۰۱۱ میان پاریس و مسکو منعقد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند که در نشست اضطراری سران اتحادیه اروپا در شهر بروکسل در روز پنجشنبه شرکت کرده بود در این باره گفت: «ما به قراردادهای امضا شده خود پایبند هستیم».
۰۱:۰۲ ۱۶.۱۲.۱۳۹۲
ویتالی چورکین، سفیر روسیه، گفت ‌تک تیراندازانی در جریان اعتراض‌ها هم به معترضان و هم به پلیس شلیک کرده‌ بودند.
۰۱:۰۱ ۱۶.۱۲.۱۳۹۲
سفیر روسیه در سازمان ملل با هشدار نسبت به ظهور نازیسیم و فاشیسم در اوکراین، سابقه همکاری گرو‌ه‌های طرفدار نازی‌ها در اوکراین با آلمان هیتلری را بیان کرد.
۲۳:۳۰ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ناوشکن تروکستون هم‌اکنون در دریای سیاه حضور دارد و در حال انجام رزمایش مشترک با بلغارستان و رومانی است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این رزمایش از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

ناوشکن تروکستون
ناوشکن تروکستون
۲۳:۲۵ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
پنتاگون اعلام کرد شش جنگنده اف-۱۵ آمریکا برای تقویت گشت‌های هوایی در حوزه بالتیک در لیتوانی فرود آمدند. وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که همکاری‌های نظامی با لهستان، اوکراین و کشورهای بالتیک را افزایش خواهد داد.
۲۳:۱۸ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
اینترپل اعلام کرد مقام‌های اوکراینی درخواست تعقیب ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده این کشور را، به اتهام سوءاستفاده از قدرت و قتل شهروندان، به این سازمان تسلیم کرده‌اند. یانوکوویچ هم‌اکنون در روسیه بسر می‌برد.
۲۲:۰۲ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
جان کری در پاسخ به خبرنگاری که در مورد همه‌پرسی در کریمه پرسید گفت این اقدام برخلاف قانون اساسی اوکراین است و اگر هم قرار است رفراندومی صورت بگیرد، باید همه مردم اوکراین درباره کریمه نظر بدهند.
۲۱:۵۵ ۱۵.۱۲.۱۳۹۲
جان کری وزیر خارجه آمریکا که در رم بسر می‌برد با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌ها ویزا و انسداد اموال برخی افراد، گفت واشینگتن به دنبال کم کردن تنش است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG