لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

دبیرکل سازمان ملل درباره فروپاشی برجام هشدار داد


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، نسبت به تبعات فروپاشی برجام هشدار داد.

به گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل، در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی ۴، خاورمیانه را منطقه‌ای «پرمخاطره» توصیف کرد و گفت: «معتقدم که باید هرکاری انجام داد که از این مخاطرات جلوگیری شود.

آنتونیو گوترش برجام را یک «پیروزی دیپلماتیک مهم» خواند و حفظ آن را حائز اهمیت دانست.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه اظهار داشت که به باور او موضوعاتی در خاورمیانه است که گفت‌وگو‌های جدی درباره آن ضروری است چراکه به گفته او «این منطقه در موقعیتی بسیار خطرناک» قرار دارد.

آنتونیو گوترش در ادامه گفت: «من نگرانی‌های برخی از کشورها در مورد نفوذ ایران در برخی دیگر از کشورهای منطقه را درک می‌کنم (اما) فکر می‌کنم که ما باید مسائل را از هم جدا کنیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از همان دوران مبارزه‌های برجام را «بدترین توافق ممکن» خوانده و وعده داده بود که از این توافق خارج شود.

رئیس جمهور آمریکا، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تا ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

رییس جهوری آمریکا تاکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگتری» نسبت به قبل روبرو می‌شود.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هشدار داده است، در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، خارج شود، این اقدام پیامدهای «بسیار ناخوشایندی» برای واشینگتن در پی خواهد داشت.

آنتونیو گوترش در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال خروج دونالد ترامپ از برجام گفت: «به گمان من این توافق، دستاوردی مهم است. اگر روزی توافق بهتری برای جایگزین کردن وجود داشت، مسئله‌ای نیست، اما نباید آن را پاره کنیم مگر اینکه جایگزین خوبی داشته باشیم.»

رهبران اروپایی از دونالد ترامپ خواسته‌اند که همچنان به توافق برجام پایبند باشد اما در عین حال ابراز آمادگی کرده‌اند که تغییراتی در ان اعمال کنند.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پنجم اردیبهشت تصریح کرد که تهران هیچگونه تغییری در مفاد برجام را نمی‌پذیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل سپتامبر سال ۲۰۱۷ در دیدار با دونالد ترامپ، از وی خواست که به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

مطابق «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که اسرائیل، چه در قالب اصلاح یا لغو برجام، خواستار حذف مفاد مسئله‌دار برجام است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت که برجام بر اساس «دروغ» شکل گرفته و اعلام کرد که ۵۵ هزار صفحه مدرک از برنامه هسته‌ای ایران به دست اسرائیل افتاده که نشان می‌دهد ایران در پی ساخت پنج کلاهک هسته‌ای بوده است.

با استفاده از رویترز، بی‌سی‌سی چهار و رادیو فردا
ح. ر.
XS
SM
MD
LG