لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

کرملین: ماجرای دادستان کل آمریکا به بهبود رابطه واشینگتن و مسکو ضربه می‌زند


جف سشنز روز پنجشنبه به شکبه ان‌بی‌سی گفت: من هیچ‌ وقت با هیچ روسی درباره مبارزه‌های انتخاباتی دیدار نداشته‌ام.
جف سشنز روز پنجشنبه به شکبه ان‌بی‌سی گفت: من هیچ‌ وقت با هیچ روسی درباره مبارزه‌های انتخاباتی دیدار نداشته‌ام.

سخنگوی کاخ کرمیلین می‌گوید جنجال تازه بر سر ارتباط دادستان کل آمریکا با روسیه می‌تواند به روند بهبود مناسبات مسکو و واشینگتن لطمه بزند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز پنجشنبه ۱۲ اسفند به خبرنگاران گفت،درباره ملاقات جف سشنز، دادستان کل آمریکا با سفیر روسیه در واشینگتن اطلاعی ندارد.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است که جف سشنز، دادستان کل‌ آمریکا، در زمان مبارزه‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶، دو بار با سفیر روسیه در ماه ژوییه و سپتامبر دیدار داشته است. این در حالی است که جف سشنز هنگام جلسه تعیین صلاحیتش در سنای آمریکا منکر هرگونه ارتباط با روسیه در طول مبارزه‌های انتخاباتی شده بود.

گرچه کاخ سفید این گزارش را حمله‌ای سیاسی از سوی دمکرات‌ها خوانده اما اصل دیدار سشنز با سفیر روسیه را تایید کرده است؛ کاخ سفید می‌گوید که سشنز عمل نادرستی انجام نداده است.

سخنگوی کاخ کرملین در کنفرانس خبری خود در روز پنجشنبه ضمن بی‌اطلاعی از چنین ملاقاتی گفت دیدار سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشینگتن، با قانونگذاران و مقام‌های آمریکایی امری عادی و در راستای وظایف سفیران است.

جف سشنز پیش از آنکه ازسوی دونالد ترامپ به عنوان دادستان کل معرفی شود، عضو سنای آمریکا بود.

دمیتری پسکوف در ادامه گفت که موضع مسکو عدم دخالت در امور داخلی کشورها است.

پیش از این دولت باراک اوباما، روسیه را متهم کرده بود که با حملات سایبری به کمپین دمکرات‌ها قصد تاثیرگذاری بر انتخابات داشته است. مسکو این اتهامات را رد کرده است.

سخنگوی کاخ کرملین همچنین جو به‌وجود آمده در مورد جف سشنز، را «فضایی احساسی» خواند که «منجر به مقاومت درباره ایده دیالوگ روسیه و آمریکا می‌شود».

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که این وزارتخانه درباره خبر ملاقات‌ها سفیر روسیه با چهره‌های سیاسی آمریکایی اظهار نظر نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت رسانه‌های آمریکایی درباره تماس نزدیکان دونالد ترامپ و روسیه بیش‌ از حد حساسیت نشان می‌دهند.

نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان خواستار استعفای جف سشنز شد. چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در سنا نیز خواهان کناره‌گیری وی شده است.

جف سشنز روز پنجشنبه به شکبه ان‌بی‌سی گفت: «من هیچ‌ وقت با هیچ روسی درباره مبارزه‌های انتخاباتی دیدار نداشته‌ام. این اظهارات برای من تکان‌دهنده و نادرست است».

XS
SM
MD
LG