لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

کاهش ارزش صادرات آمریکا به ایران


گزارش جدید اداره آمار آمریکا حاکی است که در هفت ماه ۲۰۱۶ صادرات این کشور به ایران افت چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش، آمریکا از ژانویه تا آخر ژوئیه سال جاری کلا ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادرات به ایران انجام داده است، در حالی که این رقم در هفت ماه سال گذشته میلادی ۱۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود.

ایران در این مدت جایگاه ۱۲۷ را ‌به‌عنوان مقصد کالاهای آمریکایی در میان کشورهای جهان داشته که نسبت به سال گذشته ۱۰ پله افت کرده است.

البته در خود ماه ژوئیه، صادرات آمریکا به ایران رشدی ۵۴ درصدی داشته به رقم ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده است. ژوئیه سال گذشته این رقم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود.

این گزارش می‌افزاید که در هفت ماه اول سال، واردات آمریکا از ایران نیز ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار شده است.

بر اساس این گزارش، ایران در هفت ماه سال ۲۰۱۵ صادراتی به آمریکا نداشته است. البته آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات به آمریکا وجود داشته، اما بسیار اندک بوده است.

آمار چهارماهه گمرکی نشان می‌دهد که ایران از ماه فروردین تا آخر تیر ماه امسال ۶۳۵ تن صادرات کالا به آمریکا داشته، در حالی که در دور مشابه سال گذشته این رقم تنها ۲۴ تن بوده است.

گمرک می‌گوید که ارزش صادرات ایران به آمریکا در این دوره زمانی ۱۳۸ برابر شده است، که نشان می‌دهد این رقم در سال قبل آن واقعا بسیار اندک بوده است.

آمریکا در ماه ژوئیه کلا ۴.۸ میلیون دلار از ایران واردات داشته و ایران جایگاه ۱۲۹ را در میان کشور جهان از لحاظ صادرات به آمریکا داشته است.

ایالات متحده آمریکا در مجموع طی سال گذشته ۲۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات به ایران داشته است، اما رقمی برای واردات ذکر نشده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ژانویه سال جاری میلادی برچیده شد، اما تحریم‌های دلاری آمریکا علیه تهران همچنان باقی است و ایران در تجارت خارجی خود با ارز دلار دچار مشکل است.

آمریکا هم اکنون بیشتر محصولات کشاورزی و پزشکی به ایران صادر می‌کند و محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا نیز فرش و پسته است.

XS
SM
MD
LG