لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

بسته اقتصادی پیشنهادی عربستان به آمریکا


عادل الطریفی وزیر اطلاع‌رسانی عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشینگتن اعلام کرد که محمد بن سلمان نائب ولیعهد سعودی و رئیس شورای اقتصاد و توسعه این کشور، طرحی ویژه به منظور توسعه روابط اقتصادی با آمریکا، به باراک اوباما ارائه داده است.

هدف از طرح اقتصادی جدید، ایجاد فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر آمریکا در عربستان سعودی عنوان شده است.

به گفته یک منبع آگاه به رادیو فردا، این طرح از سوی شرکت‌های مشاوره‌ای و بازرگانی از جمله Booz Allen Hamilton ، بی سی جی و شرکت مکنزی، تدوین شده است.

یکی از بخش‌های این طرح که از چند ماده تشکیل شده است، به صنعت معدن باز می‌گردد. در طرح یاد شده آمده است: «نقشه‌برداری جغرافیایی از عربستان سعودی با منابع گسترده فسفات، بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) و سیلیس ( سیلیسیم دی اکسید) می‌تواند منابع غنی در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار دهد.»

اما در زمینه نفت و گاز، شرکت آرامکو به زودی برنامه‌ای پنج‌ساله شامل پروژه‌های توزیع و خدمات‌رسانی در زمینه نفت و گاز به منظور کسترش همکاری‌ها با همتایان آمریکایی ارائه خواهد داد.

خدمات درمانی یکی دیگر از محورها است که عربستان سعودی در پی همکاری با شرکت‌های بیمه درمانی عمده آمریکا است. در این باره نیز برنامه‌ای پنج ساله با هدف افزایش ظرفیت‌های کلنیکی در بیمارستان‌های عربستان ارائه شده است. در همین راستا، نقش عمده‌ای به خدمات درمانی خصوصی داده خواهد شد.

عربستان سعودی یکی از راه‌های افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را، توجه به «خرده بازار» می‌داند. از این رو بسته تجاری جامعی به زودی برای ورود سرمایه‌گذاران آمریکایی به بازار سعودی منتشر خواهد شد.

در زمینه سرگرمی نیز دولت عربستان سعودی، همکاری مستقیمی با شرکت‌های سرگرمی بزرگ آمریکایی از جمله دیزنی، استودیو یونیورسل و سیکس فلگز آغاز کرده است. این شرکت‌ها قرار است در ساخت پارک‌های تفریحی و سرگرمی در شهرهای بزرگ عربستان سرمایه‌گذاری کنند.

از سویی عربستان سعودی در پی افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های زیرساختی همچون عمران جاده‌ها، مخابرات و تاسیس مناطق آزاد جدید است. از این رو در برنامه ارائه شده، همکاری نزدیک با شرکت‌های عمرانی آمریکایی به منظور استفاده از تکنولوژی این شرکت‌ها در عملیات زیرساختی، مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش خدمات مسکن، عربستان سعودی بودجه‌ای نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار اختصاص داده که شامل کمک‌هزینه و وام برای ۷۰۰ هزار منزل مسکونی می‌شود. از این رو قصد دارد به جذب شرکت‌های ساختمان‌سازی آمریکایی بپردازد.

عربستان سعودی قصد دارد برای نخستین بار با تعامل با بانک‌های آمریکایی و بستن قرار داد با آنها، اجازه ورود بانک‌های خارجی را به کشور بدهد. برپایه آنچه که در طرح آمده، بانک‌های آمریکایی قادر خواهند بود بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار طی پنج تا ۱۰ سال آینده، اعتبار کسب کنند.

عربستان سعودی همچنین همکاری با شرکت‌های آمریکایی به منظور تاسیس شهرهای فن‌آوری مشابه سیلیکون را در طرح خود گنجانده است. اجرای چنین طرحی نیاز به دانش، سرمایه‌گذاری و همکاری مراکز آمریکایی دارد. پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری در این بخش از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رود.

XS
SM
MD
LG