لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

آمریکا: مواد اتمی و شیمیایی لیبی در جایی امن است


باب‌العزیزیه؛ طرابلس
باب‌العزیزیه؛ طرابلس
نبرد مخالفان و هواداران معمر قدافی، روز پنجشنبه به ویژه در طرابلس ادامه یافت؛ قدافی مردم را به قیام علیه شورشیان فراخواند؛ در همین روز آمریکا اعلام کرد، می‌تواند برای برقراری امنیت در شهرهای لیبی به شورای انتقالی کمک کند و این شورا هم خواستار آن شد، که دارایی توقیف شده این کشور آزاد شود. از سوی دیگر واشینگتن اعلام کرد که کیک زرد و مواد اتمی حکومت قذافی در محلی امن قرار دارد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری خود گفت ایالات متحده با «ابزار فنی» خود ( ماهواره‌های جاسوسی) و از دیگر طرق، جایگاه‌های نگهداری مواد اتمی را زیر نظر دارد و مطئمن است که این مواد دست نخورده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که لیبی فناوری تبدیل کیک زرد به اورانیوم غنی‌شده را در اختیار نداشته تا بتواند بمب بسازد.

سال ۲۰۰۳ ایالات متحده گفت لیبی موافقت کرده که از برنامه‌ ساخت سلاح‌های کشتار جمعی دست بکشد؛ تصمیمی که راه را برای عادی‌سازی روابط لیبی با کشورهای غربی هموار کرد.

ویکتوریا نولند تصریح کرد: «همه مواد حساس برنامه حساس لیبی و از جمله همه آن چیزهایی که لیبی از شبکه عبدالقدیرخان گرفته بود، در اوایل سال ۲۰۰۴ از این کشور خارج شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال گفت: «آخرین اورانیوم غنی‌شده با غنای با، ماده ساخت بمب، سال ۲۰۰۹ از لیبی خارج شد.»

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، کیک زرد لیبی، در تاسیسات تحقیقاتی تاجوراء نگهداری می‌شده است.

ویکتوریا نولند اظهار داشت: «ما معتقدیم که این مواد به هیچ روی دست نخورده‌اند، لیبی هم‌اکنون ابزار تبدیل کیک زرد به چیزهای خطرناک را ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره مواد شیمیایی خطرناک لیبی اطمینان داد و گفت گاز خردل این کشور در انبار مهمات ودان و داخل مخازن پولادی و در ساختمان‌های بتونی نگهداری می‌شود. از این گاز می‌توان در بمب شیمیایی استفاده کرد.

اعلام آمادگی آمریکا برای کمک انتظامی و پلیسی

ویکتوریا نولند همچنین از آمادگی آمریکا برای کمک به شورشیان جهت تشکیل نیروی پلیس در این کشور خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین گفت شورای انتقالی لیبی، در یکی از نشست‌های خود با «گروه تماس» در استانبول شماری از نیازهای امنیتی خود را مطرح کرده است.

وی با این حال اظهار داشت بعید به نظر می‌رسد که شورای انتقالی لیبی به صورت رسمی خواستار اعزام نیروهای پاسدار صلح به این کشور شود اما احتمالا به کمک سازمان ملل و جامعه جهانی برای امور انتظامی و پلیسی نیاز خواهد داشت.

ویکتوریا نولند تاکید کرد، اگر شورای انتقالی این درخواست را به سازمان ملل ارائه دهد، آمریکا از آن استقبال خواهد کرد و نحوه کمک آمریکا در آن هنگام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با این حال گفت کمک انتظامی و پلیسی به لیبی، هنگامی محقق می‌شود که نیروهای قذافی به طور کامل شکست بخورند.

درخواست شورای انتقالی برای آزادسازی دارایی‌های لیبی

روز پنجشنبه، شورای انقالی لیبی اعلام کرد که دست کم به پنج میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده این کشور نیاز فوری دارد تا بتواند خدمات اولیه را از سرگیرد و تاسیسات نفتی را راه‌اندازی کند.

گفته می‌شود نزدیک به ۱۱۰ میلیارد از دارایی‌های دولت معمر قذافی در سراسر جهان توقیف شده است.

پس از این درخواست بود دیپلمات‌ها اعلام کردند، آمریکا توانسته آفریقای جنوبی را در شورای امنیت راضی کند، تا ۱.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت قذافی به شورای انتقالی داده شود.

آفریقای جنوبی دو هفته است که با این اقدام مخالفت کرده بود؛ آفریقای جنوبی پیش از این می‌گفت دادن این دارایی‌های به شورای انتقالی به معنای به رسمیت شناختن آنهاست.

آلبوم کاندولیزا رایس در مقر معمر قذافی

روز پنجشنبه خبر متفاوتی هم منتشر شد؛ مخالفان قذافی در میان دارایی‌ها و متعلقات قذافی، آلبومی با عکس‌های کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا به دست آوردند.

سرهنگ قذافی، پیشتر در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه با الجزیره علاقه وافر خود به وزیر خارجه بوش ابراز کرده و گفته بود: «من از محبوب سیاه، این زن آفریقایی حمایت می‌کنم.»

سرهنگ قدافی اینگونه کاندولیزا رایس را تجمید کرد: «من تحسین می‌کنم وقتی که او لم داده و به رهبران عرب دستور می‌دهد.... لیزا، لیزا، لیزا، من خیلی دوستش دارم.»

کاندولیزا رایس سال بعد به لیبی سفر کرد و سفارت آمریکا در این کشور بازگشایی شد.

در آن هنگام بود که وزیر خارجه وقت آمریکا گفت آمریکا «هیچ دشمن ابدی ندارد.»

حکومت معمر قذافی به بمب‌گذاری در یک دیسکو در آلمان و نیز بمب‌گذاری در هواپیمای مسافربری آمریکایی متهم است.
XS
SM
MD
LG