لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

اوباما: خشونت و انتقام‌جویی برای لیبی عدالت نمی‌آورد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه درپيامی در خصوص تحولات ليبی تا کيد کرد که دوران حکومت معمر قذافی رو به پايان است . وی همچنين خطاب به مخالفان گفت: عدالت واقعی از دل انتقام جویی و خشونت به دست نمی آید.

باراک اوباما که در استراحتگاه خود در مارتاز وينيارد در نزديکی بوستون صحبت می کرد، گفت: «عمر حکومت (معمر) قذافی رو به پايان است و آينده ليبی در دستان مردم اين کشور است.»

باراک اوباما از معمر قذافی خواست تا به خونريزی در ليبی پايان دهد. رييس جمهوری آمريکا همچنين از مخالفان خواست تا دولتی دمکراتيک از طريق اقدامات «صلح‌‌آميز، فراگير و عادلانه» بنا نهند.

آقای اوباما تاکيد کرد هنوز نبرد در برخی از نقاط طرابلس ادامه دارد، اما آنچه روشن است که عمر رژيم قذافی به سر آمده است.

باراک اوباما همچنين گفت: آنچه که در خيزش عمومی عليه معمر قذافی به گوش می‌رسد پژواک صداهايی بود که ما تاکنون از سراسر منطقه خاورميانه شنيده‌ايم.

درحالی بخش‌های اصلی طرابلس، پايتخت ليبی، به تصرف مخالفان معمر قذافی در آمده است، که از پنج ماه پيش آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در حمايت از مخالفان حکومت دست به بمباران مواضع نيروهای وفادار به معمر قذافی زده‌اند.

در اين زمينه، باراک اوباما گفت: «در روزهای آغازين، ايالات متحده بخش عمده‌ای از بمباران‌ها را انجام داد و سپس دوستان هدايت اين عمليات را برعهده گرفتند.»

باراک اوباما تصريح کرد: «منابع مالی و نظامی» معمر قذافی قطع شده بود و نيروهای او روبه زوال نهاده بودند. به همین دلیل «در چند روز اخير شرايط در ليبی به نقطه چرخش رسيد.»

رييس جمهوری آمريکا گفت: «در حرکت به جلو از اين مرحله محوری، مخالفان بايد همچنان گام‌های مهم در راستای انتقال صلح‌آميز ، فراگير و عادلانه بردارد.»

باراک اوباما اضافه کرده است که شورای انتقالی ليبی بر پايبندی خود به رعايت حقوق همه ليبيايی‌ها تاکيد داشته است.

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته است: «عدالت واقعی از دل خشونت و انتقام‌جويی به دست نمی‌آيند، بلکه توافق و آشتی است که آن را محقق می‌کند و يک ليبی که به شهروندانش اجازه می‌دهد سرنوشت خود را تعيين کنند.»

باراک اوباما خطاب به مردم ليبی گفته است: «شجاعت و شخصيت شما در مقابل حکومت استبداد شکستنی نيست. يک اقيانوس ما را از يکديگر جدا می‌کند، اما آنچه ما را به هم می‌پيوند حقوق انسانی اساسی همچون آزادی، عدالت و شان انسانی است.»

رييس جمهور آمريکا می‌گويد: «انقلاب کنونی مال شما است و فداکاری شما خارق‌العاده بوده است. در مسير به جلو ما در کنار شورای انتقالی خواهيم بود.»

روز دوشنبه نبرد در پايتخت ليبی ادامه داشته است. تلويزيون دولتی و همچين فرودگاه طرابلس به تصرف مخالفان معمر قذافی درآمده است. خبری از سرنوشت معمر قذافی در دست نيست. اما مقامات وزارت دفاع آمريکا می‌گويند او همچنان درليبی به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG