لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

رئیس شورای انتقالی: پیروزی واقعی لحظه دستگیری قذافی است


خوشحالی ساکنان بنغازی، پس از ورود مخالفان قذافی به طرابلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:34 0:00

ساکنان بنغازی یکشنبه‌شب پس از تصرف بخش‌هایی از طرابلس توسط مخالفان قذافی، به خیابان‌ها ریختند و با شلیک گلوله به شادی و پایکوبی پرداختند. مخالفان از پیروزی خود و سقط حکومت قذافی می‌گویند و ارزیابی ناتو نیز حاکی از پایان قریب‌الوقوع بیش از چهار دهه حکومت ق

مسئول شورای انتقالی لیبی روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی درخصوص پیروزی‌های دو روز اخیر مخالفان معمر قذافی گفت که «عصر قذافی سپری شده‌است» ولی افزود که «لحظه واقعی پیروزی وقتی است که قذافی دستگیر شود.»

مصطفی عبدالجلیل در این نشست مطبوعاتی در بنغازی افزود که از وضعیت و محل حضور معمر قذافی خبر موثقی در دست نیست اما به گزارش بخش عربی شبکه الجزیره، یک مقام رسمی در شورای ملی انتقالی روز دوشنبه گفته‌است که به باور مخالفان، سرهنگ قذافی در مرز لیبی و الجزایر به‌سر می‌برد.

به گفته او ردیابی آخرین پیام‌های صوتی معمر قذافی نشان می‌دهد که وی در مناطق مرزی الجزایر بوده‌است.

رئیس شورای انتقالی لیبی در سخنان روز دوشنبه خود گفت که امیدوار است معمر قذافی که حکم بازداشت او از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شده، «زنده دستگیر شود تا محاکمه‌ای عادلانه برای او برگزار شود.
مخالفان مسلح معمر قذافی می‌گویند که کنترل ۹۵ درصد از شهر طرابلس را در دست گرفته‌اند و مصطفی عبدالجلیل در این خصوص گفت که در درگیری‌های روز دوشنبه «شمار زیادی از افراد مسلح» کشته شده‌اند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که گروهی از افراد مسلح هوادار معمر قذافی در مقر اصلی او به مقاومت ادامه می‌دهند و با تانک به سوی مخالفان شلیک می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی است که هم‌اینک گروه‌های کمکی برای مخالفان از سوی شمال به سوی طرابلس در حرکتند و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز اعلام کرده‌است که گشت هواپیماهای نظامی ناتو در لیبی «تا لحظه تسلیم نیروهای قذافی ادامه خواهد یافت.»

بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه، تصویب شد، جامعه جهانی می‌تواند از «تمام ابزارهای موجود» برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه خبر داد که مصر، دولت انتقالی لیبی را به عنوان دولت رسمی آن کشور به‌رسمیت شناخته‌است.

در همین حال، اتحادیه عرب نیز روز دوشنبه «همبستگی کامل» خود با شورای انتقالی ملی لیبی را اعلام کرد و برای این شورا «در امر راهبری یک عصر جدید آرزوی موفقیت کرد.»
XS
SM
MD
LG