لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

مقام‌ آمریکایی: امکان توافق با ایران در ژنو وجود دارد


 ژنو
ژنو
یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما می‌گوید، در دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی که خواست نامی از وی برده نشود، در این باره گفت: «ما هفته آینده به شدت تلاش خواهیم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانیم به توافق برسیم٬ اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»

این مقام آمریکایی در عین حال با اشاره به شماری از قانونگذاران کنگره که معتقدند با تحریم‌های بیشتر ایران به «نقطه تسلیم می‌رسد» و برنامه خود را متوقف می‌کند، گفت: «من به شخصه معتقدم نیستم که تسلیم به این زودی‌ها باشد، این فرهنگ مقاومت است.»

وی هشدار داد که تصویب تحریم‌های بیشتر ممکن است ایران را به پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای خود سوق دهد که در آن صورت به گفته وی «برای ما دیگر گزینه‌ای باقی نمی‌ماند مگر گزینه نظامی».

او تاکید کرد تحریم‌های بیشتر به «حسن نیت» مذاکرات نه تنها از نگاه ایران بلکه از نگاه دیگر مذاکره‌کنندگان لطمه می‌زند.

یک روز پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، وضع تحریم‌های تازه علیه ایران را غیرسازنده خوانده و تاکید کرده بود که اگر آمریکا به دیپلماسی معتقد است باید به مذاکره فرصت بدهد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.»

شماری از قانونگذاران آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در عین اینکه با کاهش تحریم‌ها مخالفند خواستار وضع دور جدیدی از تحریم‌ها هستند.

هم‌اکنون طرحی در کمیته بانکی سنا برای تحریم بیشتر ایران در دست تدوین است.

به گفته مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی در پیش‌نویس توافق پیشنهادی، کاهش موقت تحریم‌ها در مورد ایران مد نظر قرار گرفته است.

این مقام آمریکایی در ادامه برخلاف گفته‌های وزیر خارجه ایران و روسیه، اظهار کرد مذاکرات، بامداد شنبه هفته گذشته پایان یافت چراکه به گفته او «شرکت‌کنندگان و به ویژه ایران، احساس ‌می‌کردند که باید این سند را که خیلی هم سفت و سخت بود، دوباره بررسی کنند و به مذاکرات بازگردند.»

وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود که ایران با پیش‌نویس پیشنهادی موافقت کرده بود اما یکی از وزرای خارجه (فرانسه) با آن مخالفت کرد. سرگئی لاوروف هم گفته است که ایران با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا موافق بود.

این مقام آمریکایی در عین حال گفت داشتن نظرات متفاوت در مذاکرات امری طبیعی است.

یک مقام بلندپایه دیگر آمریکایی هم روز جمعه گفت که نزدیک به صد میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های کشورهای خارجی مانده و ایران نتوانسته آن را به کشور بازگرداند.

وی یادآور شده که صادرات نفت ایران نزدیک یه یک میلیون و نیم بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. صادرات ایران در سال ۲۰۱۱ به گفته این مقام آمریکایی در حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز بود.

او افزود این افت صادرات نفت در حدود پنج میلیارد دلار در ماه از درآمدهای ایران کاسته است که با احتساب دیگر تحریم‌ها٬ این رقم سالانه به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

این مقام آمریکایی درباره تخفیف‌های در نظرگرفته شده برای ایران گفت: «این تخفیف که ما در مرحله نخست مد نظر داریم محدود، موقت، هدفمند و بازگشت‌پذیر خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG