لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

وزیران خزانه‌داری و بهداشت و دادستان کل آمریکا در کمیته‌های سنا تایید شدند


قاضی نیل گورسیچ نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا.
قاضی نیل گورسیچ نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا.

سناتورهای جمهوریخواه با تعلیق آیین‌نامه‌ کمیته مالی سنای آمریکا و بدون حضور دمکرات‌ها، نامزدهای پیشنهادی ترامپ برای وزارت خزانه‌داری و بهداشت را تایید کردند. صلاحیت جف سشنز برای سمت دادستان کل نیز تایید شده است. هر سه نفر باید در صحن علنی سنا تایید نهایی شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدام جمهوریخواهان برای تعلیق آیین‌نامه کمیته مالی، در پی بایکوت کردن این کمیته از سوی دمکرات‌ها در جلسه بررسی صلاحیت استیون منوچین برای وزارت خزانه‌داری و تام پرایس برای تصدی وزارت بهداشت و خدمات انسانی صورت گرفت.

سنانور اورین هاچ، رییس کمیته مالی سنا، روز چهارشنبه ۱۳ بهمن با تعلیق آیین‌نامه این کمیته در مورد حدنصاب حضور سناتورها در جلسه، نامزدی منوچین و پرایس را در این کمیته به رای گذاشت. این دو وزیر پیشنهادی دونالد ترامپ باید در صحن علنی سنا به تایید نهایی برسند.

اورین هاچ گفت تعلیق آیین‌نامه کمیته مالی سنا به خاطر «آبستراکسیون غیرمنتظره» بخشی از همکارانش صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: «برای اینکه ثبت شود، توجه داشته باشید که اداره پارلمانی سنا تایید کرده که این اقدام با مقررات این کمیته و سنا سازگار است».

جلسه بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری آمریکا بدون حضور سناتورهای دمکرات‌ برگزار شد.

دمکرات‌ها درباره صلاحیت منوچین و پرایس برای تصدی وزارتخانه‌های خزانه‌داری و بهداشت ابراز نگرانی کرده‌اند.

تام پرایس نماینده ایالت جرجیا در کنگره آمریکا، از منتقدان جدی قانون بیمه درمانی اوباما است. قانونی که هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون آمریکایی را تحت پوشش قرار داده است. تام پرایس ضد سقط جنین، ضد قوانین حمایتی از دگرباشان نیز است.

وال‌استریت جورنال گزارش کرده که تام پرایس تنها در چهار سال گذشته ۳۰۰ هزار دلار سهام ۴۰ شرکت بهداشتی و دارویی را خرید و فروش کرده است؛ بخشی که خود در آن مشغول به قانونگذاری بوده که مورد انتقاد شدید دمکرات‌هاست.

در همین حال، کمیته قضایی سنا روز چهارشنبه با رای ۱۱ به ۹ سناتور جف سشن را برای تصدی دادستانی کل تایید کرد. تایید نهایی در صحن سنا به رای گذاشته می‌شود.

نگرانی دیگر دمکرات‌ها، معرفی قاضی نیل گورسیچ ۴۹ ساله برای عضویت در دیوان عالی آمریکا است. این قاضی در صورت تایید جای آنتونین اسکالیا را که ۱۱ ماه پیش فوت کرد، می‌گیرد.

نیل گورسیچ قاضی دادگاه استیناف حوزه دهم ایالات متحده آمریکا است. وی که به محافظه‌کاری اشتهار دارد، معتقد به تفسیر مبتنی بر متن قانون اساسی آمریکاست.

چاک شومر رهبر فراکسوین دموکرات‌ها در سنا، با صدور بیانیه‌ای گفت: «با توجعه به سوابق وی، مت درباره توانایی نیل گورسیچ برای داشتن معیارهای این پست تردیدهای جدی دارم.»

رهبر دموکرات‌ها افزود: «قاضی گورسیچ مکررا، جانب شرکت‌ها را در مقابل کارگران گرفته و خصومت خود را نسبت به حقوق زنان ابراز کرده است...»

XS
SM
MD
LG