لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

وین بوید: خوب است که ایران و آمریکا «روی تشک کشتی» می‌جنگند


مدیر باشگاه تیتان مرکوری آمریکا پس از کسب عنوان نایت قهرمانی جام باشگاه‌های جهان گفت: «خیلی خوب است که ما می‌توانیم روی تشک با یکدیگر بجنگیم اما با هم در صلح و دوستی باشیم.»

دومین دوره جام باشگاه‌های جهان در کشتی آزاد با حضور تیم در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد. نمایندگان آمریکا، مجارستان، جمهوری آذربایجان، بلغارستان، مغولستان، برزیل، بنگلادش، عراق، ارمنستان، قرقیزستان، گرجستان و آمریکای لاتین ۱۲ تیم خارجی حاضر در این رقابت‌ها بودند.

تماس‌های ورزشی ایران و آمریکا محدود است. به‌ویژه تعداد تیم‌های ورزشی که از آمریکا به ایران می‌آیند بسیار کم‌تعداد است. غیر از حضور تیم ملی والیبال آمریکا در تهران، سفر ورزشکاران آمریکایی به ایران غالباً در رشته کشتی بوده است.

تایتان مرکوری در شرایطی به نایب قهرمانی رسید که حساسترین مبارزه در دیدار نهایی مقابل بیمه رازی، بین جک وارنر قهرمان المپبک لندن و رضا یزدانی کاپیتان تیم ملی ایران برگزار شد. یزدانی که قبلاً هم وارنر را برده بود این بار در یک دقیقه و ۲۹ ثانیه توانست به مبارزه خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وین بوید مدیر تیم اعزامی از آمریکا گفت: «به هیچ عنوان از دوم شدن خوشم نمی‌آید و مطمئن باشید سال آینده با تیم قوی‌تری خواهیم آمد. تیم ایران قدرتمند است و رضا یزدانی فوق‌العاده بود. مسابقات امسال نسبت به سال گذشته سطح بالاتری داشت.»

سایت رسمی فدراسیون کشتی آمریکا در گزارش‌های مختلف به این رقابت‌ها اشاره کرده و خبر جایزه ۳۰ هزار دلاری تیم تایتان مرکوری را منعکس کرده. تیم بیمه رازی هم با احراز عنوان قهرمانی، ۵۰ هزار دلار پاداش گرفت.

مدیر تیم تایتان مرکوری ‌آمریکا با اشاره به حضور دو کشتی‌گیر ایرانی در تیمش تاکید کرد: از ایران تشکر می‌کنم که مرتضی قیاسی و مجتبی گلیج را در اختیار ما قرار داد. کمک زیادی به تیممان کردند و خوشحال بودیم از اینکه با ما هستند. ما هم مانند خانواده‌مان با آنها رفتار کردیم.

جردن باروز قهرمان جهان و المپیک محبوبیت زیادی نزد علاقمندان کشتی در ایران دارد اما همراه باشگاه تایتان مرکوری به تهران نیامد. مدیر این باشگاه در توضیح عدم همراهی باروز گفت: «پیشنهاد مالی باروز سنگین بود و نتوانستیم از او استفاده کنیم.»

نتایج انفرادی مسابقه نهایی بین تیم‌های بیمه رازی ایران و تایتان مرکوری آمریکا در ادامه آمده است. در این رقابت نماینده آمریکا فقط یک پیروزی توسط اندرو هاو به دست آورد. هاو موفق شد علیرضا قاسمی نماینده تیم ملی ایران در مسابقات جهانی لاس وگاس را مغلوب کند.

۵۷ کیلوگرم: ولادیمیر خینچگاشویلی ۴ تونی راموس ۱

۶۱ کیلوگرم: بهنام احسانپور ۵ دانیل دنیس ۱

۶۵ کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور ۵ مرتضی قیاسی ۱

۷۰ کیلوگرم: قاضی ماگومدف ۱۱ داستین اسکلا‌تر ۰

۷۴ کیلوگرم: علیرضا قاسمی ۲ اندرو هاو ۷

۸۶ کیلوگرم: میثم جوکار ۳ مجتبی گلیج ۲

۹۷ کیلوگرم: رضا یزدانی ۱۰ جک وارنر ۰

۱۲۵ کیلوگرم: کمیل قاسمی ۳ رابرت تلفورد ۰

هدایت تیم آمریکا به عهده رویس الجر بود. او سال ۱۹۹۰ پس از ژوزف لوهینا از چکسلواکی به مدال نقره ۸۲ کیلوگرم جهان دست یافت. الجر دو دوره هم در جام جهانی به قهرمانی رسید. او جای خود را در ترکیب تیم ملی آمریکا به کوین جکسون داد که از نخبگان تاریخ کشتی آزاد آمریکاست.

الجر به خبرگزاری ایسنا گفت: کشتی در هیچ جا مثل ایران دیدنی نیست. اینجا بهترین تماشاگران دنیا حضور دارند. فشار تماشاگران و تشویق‌های مداوم آن‌ها در تضعیف روحیه شاگردانم اثرگذار بود.

او درباره شکست وارنر از یزدانی گفت: «متاسفانه گاهی یک ورزشکار با طلای المپیک انگیزه خود را از دست می‌دهد و فکر می‌کند به آخر خط رسیده. وارنر هم در سه سال گذشته تمرینات خوبی نداشته. او در حال حاضر عضو تیم ملی نیست و کایل اسنایدر ۲۰ ساله قهرمان دنیاست.»

در دیدار رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان، باشگاه کفایتی خراسان موفق شد نماینده ارمنستان را شکست دهد و به عنوان سوم برسد.

XS
SM
MD
LG