لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

رئیس دادگستری تهران: ادعاهای رسانه‌های غربی درباره پرونده زاغری مورد تأیید نیست


نازنین زاغری
نازنین زاغری

رئیس‌کل دادگستری استان تهران، در واکنش به اظهارات وکیل نازنین زاغری که از احتمال آزادی زودهنگام موکلش خبر داده بود، اعلام کرده «هیچکدام از ادعاهایی که رسانه‌های غربی تاکنون درباره این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تایید مراجع قضایی نیست.»

روز پنج‌شنبه ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری به رسانه‌های بریتانیایی گفته بود، نشانه‌هایی از آزادی زودهنگام خانم زاغری مشاهده شده است.

به گفته ریچارد رتکلیف وکیل نازنین زاغری در جلوی نام موکلش در بانک اطلاعات قوه قضائیه، عبارت «مشمول آزادی زودهنگام» مشاهده کرده است.

همسر نازنین زاغری همچنین به روزنامه گاردین گفت روز چهارشنبه برای نخستین بار معاون دادستانی با نازنین زاغری ملاقات کرده است. ملاقاتی که به تعبیر ریچارد رتکلیف حاکی از احتمال گشایش در این پرونده است.

در واکنش به این خبرها، به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، روز پنج‌شنبه یکم دی گفت: «هیچ کدام از ادعایی که رسانه‌های غربی تاکنون درباره این پرونده مطرح کرده‌اند، مورد تایید مراجع قضایی نیست. چنانچه در این ارتباط برابر ضوابط و مقررات تصمیمی گرفته شود، از ناحیه مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران یا مراجع دیپلماسی، اعلام می‌شود.»

نازنین زاغری از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شد و دادگاه او را به پنج سال حبس محکوم کرد. وی در روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد.

رئیس دادگستری استان تهران همچنین گفت پرونده جدید نازنین زاغری هنوز باز است و مشخص نیست «که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد.»

در آذرماه امسال، همسر نازنین زاغری اعلام کرد که پرونده دیگری با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای نازنین زاغری تشکیل شده است.

با این حال یک روز پیش از برگزاری دادگاه زاغری در روز ۱۹ آذر ، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، به تهران سفر کرد و این دادگاه در تاریخ مقرر برگزار نشد.

این اتهام پس از اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد نازنین زاغری مطرح شد. بوریس جانسون به نمایندگان مجلس عوام گفته بود نازنین زاغری برای آموزش روزنامه‌نگاری به ایران سفر کرده، در حالی که موسسه تامسون رویترز که خانم زاغری برای آن کار می‌کرد، گفته بود وی برای تعطیلات به ایران رفته است.

بوریس جانسون در نهایت اظهارات خود را پس گرفت و بابت آن پوزش خواست.

بوریس جانسون پیش از سفر به تهران اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد که نازنین زاغری را آزاد کند.

اکنون رئیس‌کل دادگستری استان تهران می‌گوید: «این پرونده هم اکنون در مرحله بدوی قرار دارد و در صورت صدور رأی، مرحله تجدیدنظر پیش رو خواهد بود.»

پیشتر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفته بود این وزارتخانه و محمدجواد ظریف وزیر خارجه به خاطر «مسایل انساندوستانه» در رایزنی با مقام‌های قوه قضائیه پیگیر این پرونده هستند.

از سوی دیگر روزنامه دیلی تلگراف روز ۲۴ آبان نوشته بود بریتانیا حاضر شده در قبال آزادی زاغری پول معامله تسلیحاتی دوره محمدرضا شاه را به ایران بازگرداند. پس از انقلاب ۱۳۵۷ بریتانیا از تحویل سفارش تسلیحاتی ایران خودداری کرد.

وزارت خارجه ایران و بریتانیا هرگونه ارتباط این موضوع با پرونده نازنین زاغری را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG