لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد انتقال زیکا با رابطه جنسی


بیمارستانی در گواتمالا
بیمارستانی در گواتمالا

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد انتقال ویروس زیکا بر اثر رابطه جنسی بسیار رایج‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

سازمان بهداشت جهانی بر اساس اطلاعات دریافتی از کشورهای مختلف و پس از برگزاری نشستی اضطراری در روز سه‌شنبه طی گزارشی که در سایت رسمی خود منتشر کرده است، اعلام کرد شواهدی مبنی بر افزایش عیوب مادرزادی و مشکلات سیستم عصبی بر اثر انتقال زیکا به مادران به وسیله گزیدگی پشه به‌دست آمده است.

ماه گذشته زمانی که سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری‌ها در قاره آمریکا را یک بحران جهانی نامید اینگونه اعلام شد که تاثیر زیکا در این مشکل تنها بر مبنای شواهد و قرائن است.

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بررسی‌ها در چند کشور قویا دلالت بر این دارد که انتقال این ویروس بر اثر رابطه جنسی بسیار شایع‌تر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. در ایالات متحده آمریکا ده‌ها مورد احتمالی ابتلا به زیکا در افراد بر اثر رابطه جنسی مورد بررسی قرار گرفته است.

چان همچنین گفت ۹ کشور گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تعداد موارد سندروم «گیلن باره»، یک اختلال ایمنی نادر که می‌تواند به فلج شدن موقت و مرگ در همه گروه‌های سنی منجر شود، دریافت شده است. او افزود مشکلات مربوط به زیکا، شامل سندروم گیلن باره، هم اکنون نه تنها در زنان باردار، بلکه در کودکان، نوجوانان، و بزرگسالان نیز دیده می‌شود.

با این حال دکتر بروس آیلوارد، مدیر پروژه زیکا در سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: «موارد انتقالی مشاهده شده، تاکنون از مردان به زنان بوده است. او همچنین گفت بعید است رابطه جنسی نقش مهمی در شیوع این بیماری داشته باشد. انتقال بر اثر گزیدگی پشه هنوز بدون شک راه اصلی انتقال است.»

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، زیکا در حال انتشار در کشورهای دیگر است. شیوع این ویروس در ۳۱ کشور آمریکای لاتین و دریای کارائیب گزارش شده است.

تاکنون، موارد نوزادان متولد شده با سر کوچک و شکل غیرطبیعی که به زیکا نسبت داده شده، تنها در برزیل و پلی‌نزی فرانسه تایید شده است. در کلمبیا نیز چندین مورد مشکوک کوچک بودن سر گزارش شده است.

به عقیده چان، علی رغم وجود شواهد قطعی برای اثبات نقش زیکا در عیوب مادرزادی و مشکلات سیستم عصبی، مسئولان نباید منتظر بنشینند. آنها باید توصیه‌های لازم را ارائه کنند.

کوچک بودن سر یکی از چند مورد نابهنجاری در هنگام تولد است که به زیکا نسبت داده شده است. زیکا همچنین باعث مشکلات دوران رشد شده و به سیستم عصبی صدمه وارد می‌کند و می‌تواند به مرگ منجر شود.

سازمان بهداشت جهانی به زنان باردار توصیه می‌کند از سفر به مناطقی که زیکا شیوع دارد خودداری کنند و اگر همسران آنها به چنین کشورهایی مسافرت کردند آنها باید در طول دوران بارداری از رابطه جنسی پرهیز کرده یا رابطه جنسی ایمت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG