لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

تدارک جشن های صدمین سالروز تولد فون کارایان


رکورد فروش آثار کلاسیک به اجراهای فون کارایان تعلق دارد(عکس:AFP)
رکورد فروش آثار کلاسیک به اجراهای فون کارایان تعلق دارد(عکس:AFP)

اتريش که سال ۲۰۰۶، دويست و پنجاهمين سالگرد تولد موتزارت را جشن گرفت، اين روزها در تدارک برگزاری جشن های صدمين سالروز تولد رهبر ارکستر بزرگ قرن بيستم، هربرت فون کارايان است..


نيويورک تايمز از فون کارايان به عنوان «احتمالا شناخته شده ترين رهبر ارکستر جهان و يکی از قدرتمندترين چهره های موسيقی کلاسيک» ياد می کند.


رکورد فروش آثار کلاسيک جهان به اجراهای او تعلق دارد و تاکنون بيش از ۲۰۰ ميليون از اجراهای وی به صورت سی دی به فروش رفته است.


فون کارايان علاقه زيادی به کنترل و ارتقای کيفيت داشت و نقش مهمی را در عمومی کردن سی دی برای گوش کردن به موسيقی ايفا کرد و اجرای او از سمفونی شماره ۹ بتهوون، از اولين آثاری بود که بر روی سی دی توزيع شد.


روز پنجم آوريل که سالروز تولد اين رهبر بزرگ ارکستر است، در زادگاه وی، يعنی شهر سالزبورگ، در موزه موتزارت مراسم ويژه ای برگزار می شود، هر چند از اول امسال به عنوان «سال جشن فون کارايان»، کنسرت های مختلفی به اين مناسبت برگزار شده است.


فون کارايان علاقه زيادی به کنترل و ارتقای کيفيت داشت و نقش مهمی را در عمومی کردن سی دی برای گوش کردن به موسيقی ايفا کرد و اجرای او از سمفونی شماره ۹ بتهوون، از اولين موسيقی هايی بود که بر روی سی دی توزيع شد.

در ماه ژانويه کنسرت يادبودی به همين مناسبت در تالار معروفی در شهر سالزبورگ با ارکستر «موتزارت سالزبورگ » به رهبری ايوان بولتون برگزار شد که در آن دقيقا همان قطعاتی اجرا شد که کارايان با اجرای آنها در ۲۲ ژانويه ۱۹۲۹ کار حرفه ای اش را آغاز کرد.


در فستيوال سالزبورگ امسال - که اولين بار توسط فون کارايان در سال ۱۹۶۷ پايه گذاری شد- کنسرت دو نفره ای توسط دو استاد، آن سوفی موتر، ويولونيست و سيجی اوزاوا، رهبر ارکستر، برگزار شد که در آن قطعات مورد علاقه فون کارايان، کنسرتو ويولن بتهوون و سمفونی ۱۰ شوستاکوويچ اجرا شد.


ارکستر فيلارمونيک برلين که فون کارايان از سال ۱۹۵۵ تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۹ رهبر آن بود نيز به مناسبت سالروز تولد وی اجراهايی در برلين، پاريس و توکيو خواهد داشت.


تالار افسانه ای انجمن موزیک وين هم به صورت چرخشی با ارکستر فيلارمونيک های برلين و وين برنامه هايی را به اين مناسبت اجرا می کند.


برنامه ويژه ای هم در فستيوال لوسرن در سوئيس برگزار می شود، همين طور فستيوال تابستانی سالزبورگ که از «استاد استادان» تجليل خواهد کرد.


ارکسترهای ديگری که فون کارايان با آنها همکاری نزديک داشته- نظير فيلارمونيک وين و راديو باواريا-نيز برنامه های يادبودی در نيويورک، لندن و مونيخ خواهند داشت.


به همين مناسبت کمپانی های نظير سونی به بازتوليد سی دی ها و دی وی دی های اين رهبر ارکستر برجسته خواهد پرداخت.


همچنين کتاب هايی درباره او به انتشار خواهد رسيد که يکی از آنها نوشته بيوه او، اليت فون کارايان است که «زندگی من در کنار او» نام دارد.


مستند تازه ای درباره او ساخته رابرت دورنهلم نيز به تازگی بر روی دی وی دی توزيع شده است.


هربرت فون کارايان، رهبر ارکستر اتريشی در پنجم آوريل ۱۹۰۸ به دنيا آمد و در ۱۶ جولای ۱۹۸۹ درگذشت.


وی در کودکی به نواختن پيانو پرداخت و از سال ۱۹۱۶ به تحصيل جدی موسيقی پرداخت.


پدرش يک پزشک عاشق موسيقی بود که کمک زيادی به او کرد، تا آنجا که در سال ۱۹۲۹« ارکستر موتزارت سالزبورگ» را اجاره کرد تا وی رهبری اش کند و اولين اجرای زندگی اش را داشته باشد.


شهرت او با اجرای تريستان و ايزولد در اپرای برلين در سال ۱۹۳۸ جهانی شد، اما عضويت او در حزب نازی باعث شد که پس از پيروزی متفقين، برای مدتی فعالیت های او ممنوع شود.


XS
SM
MD
LG