لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

تردید دموکرات ها: اوباما یا کلینتون؟


اوباما و کلینتون(عکس:epa)
اوباما و کلینتون(عکس:epa)

دموکرات ها نمی توانند تصميم بگيرند که برای نامزدی رياست جمهوری، باراک اوباما بهتر است يا هيلاری کلينتون و دلايل زيادی وجود دارد که آنها در يک رديف قرار می گيرند.


خانم کلينتون اوايل امسال گفت:«تفاوت ميان باراک و من در مقايسه با تفاوتی که بين ما و جمهوری خواهان هست، کمرنگ جلوه می کند.»


استفن هس، يک محقق در انستيتو بروکلين، گفت که قوانين توافق شده بين آنها به تنش ميان کمپين های آنها افزوده است.


وی می گويد:« بی شک وقتی دو نامزد به طور واقعی موافق هستند، شما بايد دلايل ديگری برای بحث پيدا کنيد که چرا يکی را به ديگری ترجيح می دهيد. اين دليلی است بر اين که چرا اين کمپين از يک شخصيت و نه موضعش حمايت می کند.»


هر دو نامزد می خواهند قوانين مهاجرت را تغيير دهند و هر دو برنامه هايی برای استفاده از انرژی دارند که در طول ده سال ۱۵۰ ميليارد دلار هزينه دربردارد.

هر دو بيمه اجتماعی را برای همه آمريکايی ها می خواهند و خواهان پایان یافتن جنگ عراق هستند. آنها می خواهند اعتبار مالياتی را برای پرداخت حق التدريس کالج ها بالا ببرند، از حق سقط جنين حمايت می کنند و دوباره درباره توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی برای تقويت کارگران و ارتقای استاندارد محيط زيست، مذاکره کنند.


آنها می خواهند قوانين مهاجرت را تغيير دهند و هر دو برنامه هايی برای استفاده از انرژی دارند که در طول ده سال ۱۵۰ ميليارد دلار هزينه در بر دارد.


اين جا به برخی موارد مهم نقاط اشتراک و افتراق خانم کلينتون و آقای اوباما اشاره می شود:


بيمه بهداشتی


هر دو می گويند که هدف اصلی ای برای پوشش همه گير بیمه دارند و سعی می کنند بهای بيمه را کاهش دهند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.


تفاوت عمده اين است که خانم کلينتون از همه می خواهد که بيمه شوند، اما آقای اوباما اين درخواست را ندارد.


خانم کلينتون می گويد که تنها برنامه او همگانی است و به طور قانونی از مردم می خواهد که بيمه بهداشتی دريافت کنند و اگر قادر به پرداخت مبلغ آن نيستند، دولت آنها را کمک کند.


آقای اوباما می گويد : مردم تنها زمانی بیمه دریافت می کنند که قادر باشند مبلغ آن را بپردازند.


مسکن


خانم کلينتون برنامه ای دارد که بر اساس آن برای مدت پنج سال نرخ بهره بانکی را ثابت نگه دارد که شامل حال افراد فقير با اعتبار کم می شود.


آقای اوباما مخالف اين امر است و می گويد ثابت نگه داشتن نرخ بهره، نرخ آن را در آينده بالا می برد و ديگر افراد نمی توانند وام مسکن دريافت کنند.


سياست خارجی


يکی از مهمترين تفاوت ها در کمپين های حزب دموکرات، نظر دو نامزد اين حزب برای مذاکره مستقيم رئيس جمهوری با برخی کشورهاست.


آقای اوباما می گويد که با رهبران کشورهايی چون کوبا، ايران و کره شمالی مذاکره می کند. خانم کلينتون می گويد اين ملاقات ها می تواند مورد سوء استفاده تبليغاتی اين کشورها قرار بگيرد و حرکت اوليه او پيگيری از طريق ديپلماتيک خواهد بود.


مهاجرت


يک مورد اختلاف ديگر: دادن گواهينامه به مهاجران غير قانونی. آقای اوباما با اين امر به دليل امنيت مردم موافق است، اما خانم کلينتون با آن مخالفت می کند.


ماليات


هر دو ماليات های قطع شده از ثروتمندان را که توسط جرج بوش انجام گرفته،دوباره وصل می کنند.آقای اوباما همچنين برنامه ای برای قطع ماليات های خارج از مرز برای کارگران دارد.


خانم کلينتون از اين برنامه حمايت نمی کند چون ۸۰ ميليارد دلار خرج دارد.


XS
SM
MD
LG