لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

سوریه تحقیق مشترک با ایران درباره قتل مغنیه را تکذیب کرد


مراسم تشییع جنازه مغنیه در بیروت با شرکت منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و شیخ نعیم قاسم، از رهبران حزب الله لبنان (عکس:EPA)
مراسم تشییع جنازه مغنیه در بیروت با شرکت منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و شیخ نعیم قاسم، از رهبران حزب الله لبنان (عکس:EPA)

در حالی که ايران از تشکيل يک هيئت مشترک ايرانی- سوری، برای تحقيق درباره کشته شدن عماد مغنيه، فرمانده ارشد حزب الله خبر داده بود، سوريه همکاری مشترک با ايران در اين زمينه را تکذيب کرد.


عماد مغنيه، فرمانده ارشد حزب الله لبنان، روز سه شنبه طی يک انفجار بمب در سوريه کشته شد.


خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از خبرگزاری سوريه خبر داد که يکی از مقامات این کشور بی آنکه نامش فاش شود، هرگونه همکاری با ايران در اين زمينه را انکار کرده و خبر اعلام شده از سوی يکی از مقامات بلندپایه وزارت خارجه ايران درباره تشکيل يک هيئت ايرانی- سوری برای تحقيق در اين زمينه را «بی اساس» خواند.


عليرضا شيخ عطار، قائم مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ضمن اعلام اين خبر گفته بود:«اين تصميم در پی مذاکرات منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران با مقامات سوريه اتخاذ شده است.»


وزير خارجه جمهوری اسلامی پس از شرکت در مراسم تشييع جنازه عماد مغنيه در بيروت به دمشق سفر کرد و با مقامات بلند پايه سوریه درباره قتل آقای مغنيه بحث و گفت و گو کرد و ادعای قائم مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامي پس از اين ديدارها صورت گرفت.

آقای متکی پس از شرکت در مراسم تشييع جنازه عماد مغنيه در بيروت، پنج شنبه شب به سوريه سفر کرد و با مقامات بلندپايه این کشور درباره قتل عماد مغنيه بحث و گفت و گو کرد و ادعای قائم مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامي پس از اين ديدارها صورت گرفت.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در جریان سفر خود به دمشق با بشار اسد، رييس جمهوری و فاروق الشرع، معاون رييس جمهوری سوريه، ديدار و گفت وگو کرده بود.


آقای متکی در يک کنفرانس خبری گفت:«ما در اين ديدار درباره اقدام جنايتکارانه تروريستی در به شهادت رساندن يکی از فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی(حزب الله) گفت و گو کرديم.»


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنين با خالد مشعل و رمضان عبدالله صالح، رهبران گروه های تندرو فلسطينی حماس و جهاد اسلامی، در سفارت جمهوری اسلامی در دمشق گفت وگو کرد.


عماد مغنيه يکی از فرماندهان ارشد حزب الله بود که به گفته منابع اطلاعاتی غرب، طی جنگ های داخلی لبنان، بين سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ بمبگذاری های انتحاری در لبنان را هدايت می کرد و باعث مرگ صدها آمريکايی و فرانسوی و گرونگانگيری غربی ها و هواپيماربايی در سال ۱۹۸۵ بوده است.


وی همچنين متهم به طراحی بمبگذاری انتحاری در سفارت اسرائيل و مرکز يهوديان در آرژانتین بود که منجر به مرگ بيش از صد نفر شد.


عماد مغنيه که تحت تحقيب نيروهای امنيتی کشورهای غربی و اسرائيل بود و آمريکا برای سرش مبلغ ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين کرده بود، از دهه نود تا زمان مرگش در لبنان، ايران و سوريه به زندگی پنهانی ادامه می داد.


جمهوری اسلامی ايران و سوريه، اسراييل را متهم به دست داشتن در ترور عماد فياض مغنيه می کنند، اين در حالی است که اسراييل هرگونه دخالت در قتل آقای مغنيه را رد کرده است.


سيد حسن نصرالله، رهبر گروه مسلح حزب الله لبنان، نيز در همين زمينه، روز پنج شنبه، در تشييع جنازه عماد مغنيه اعلام کرد که حزب الله برای جنگ با اسراييل آماده است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا از خبر ترور عماد مغنيه استقبال کرد و گفت: «جهان، بدون اين مرد جای بهتری است. او يک قاتل بی رحم بود.»


XS
SM
MD
LG