لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

مذاکره لهستان و روسیه در باره سپر موشکی


موشک صیاد یک ایران-عکس از خبرگزاری فرانسه
موشک صیاد یک ایران-عکس از خبرگزاری فرانسه

دانلد تاسک، نخست وزير لهستان طی يک سفر يک روزه به روسیه با مقامات این کشور درباره بحران روابطشان در پی پذيرش لهستان برای استقرار سپر دفاع موشکی آمريکا در خاک اين کشور، ديدار و گفت و گو می کند.


آمريکا برای استقرار سپر دفاع موشکی که می گويد در مقابل موشک های ايرانی، از خاک اروپا و آمريکا دفاع خواهد کرد، با لهستان به توافق رسيده است، در حالی که روسيه اين سيستم دفاعی را بيش از ايران، مربوط به خود می داند.


آقای تاسک اظهار اميدواری کرده است که در طی ديدار با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، ويکتور زوبکوف، نخست وزير روسيه و دميتری مدفودف، وزير شاخص کابينه که نقش مهمی در انتخابات رياست جمهوری داشت، بتواند مشکلات پيش آمده را حل کند.


اين اولين سفر نخست وزير لهستان به روسيه پس از سال ۲۰۰۱ است.


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه طی بيانيه ای که روز پنج شنبه منشر شد، طرح استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و رادار سيستم سپر دفاع موشکی در جمهوری چک را نمونه ای از «تفکر امپراتوری» واشنیگتن دانست که قصد دارد روسيه را محاصره کند.


لهستان و آمريکا می گويند که اين برنامه هيچ ارتباطی با روسيه ندارد.


آمريکا برای استقرار سپر موشکی که می گويد در مقابل موشک های ايرانی، از خاک اروپا و آمريکا دفاع خواهد کرد، با لهستان به توافق رسيده است، در حالی که روسيه اين سيستم دفاعی را بيش از ايران، مربوط به خود می داند.

آقای تاسک در گفت و گويی که روز پنج شنبه منتشر شد گفت که لهستان هيچ کشوری در اروپا يا دنيا را تهديد نمی کند و اضافه کرد: «ما نمی خواهيم و نمی توانيم تهديدی برای روسيه باشيم.»


پيش از سفر نخست وزير لهستان به روسيه، وزير امور خارجه روسيه گفته بود که مسکو روابط خوبی با لهستان د ارد و نمی خواهد مشکلات پيش آمده را بزرگ کند.


به جز مساله سپر دفاع موشکی، لهستان با پروژه انتقال گاز طبيعی از روسيه به اروپای غربی از طريق خاک اين کشور مخالفت کرده بود و موجب بروز مشکلاتی در معاملات اقتصادی روسيه با اتحاديه اروپا شد.


روابط روسيه و لهستان از زمان جدا شدن لهستان از کمونيسم در ۱۹۸۹ و عضويت این کشور در ناتو از سال ۱۹۹۹ و عضويت در اتحاديه اروپا از سال ۲۰۰۴، دچار تنش های زيادی بوده است.


روابط اين دو کشور در دوران نخست وزير قبلی، ياروسلاو کازيسنکی که روابط خشنی با روسيه داشت، بيشتر رو به وخامت گذاشته بود.


حزب نخست وزير قبلی در انتخابات شکست خورد و آقای تاسک به محض به قدرت رسيدن اعلام کرد که قصد دارد روابط حسنه ای با روسيه داشته باشد.


تاکيد آمريکا برای استقرار سپر موشکی


آمریکا به رغم مخالفت های روسیه، در ایجاد سیستم سپر دفاع موشکی، بسیار جدی است و برای سال آتی، بودجه ای معادل ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار برای ادامه توسعه آن در نظر گرفته است.


آمريکا تاکيد کرده بود که به رغم گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ضروری است و توانايی موشک های باليستيک ايران به اندازه کافی ايجاد خطر می کند.


آقای روود، يک مقام وزارت خارجه آمريکا چندی پيش با مقامات روسی ديدار کرده بود تا رضايت خاطر آنها را درباره اين برنامه جلب کند.


آقای روود در کنفرانس خبری در بوداپست گفت:«ما در مورد گسترش توانايی موشکی، بدون در نظر گرفتن اين که کلاهک اتمی، شيميايی و ميکروبی داشته باشند، نگرانی هايی داريم.»


اين مقام وزارت امورخارجه آمريکا افزود:«ما همچنان تهديد موشکی را تهديد در حال رشد و حقيقی می بينيم و از اينکه می بينيم موشک های بيشتر و پيچيد تر در اختيار کشور هايی چون ايران و کره شمالی باشد، نگرانيم.»


اين سپر دفاعی شامل سيستم تشخيص حملات موشکی دشمن توسط رادار است که در جمهوری چک نصب می شود و ده موشک بالستيک که در لهستان قرار خواهد گرفت .


XS
SM
MD
LG