لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

«نوبت عاشقی» در کرملين، با قربانی کردن يک روزنامه


داستان عشق ميان ولاديمير پوتين ۵۶ ساله و آلينا کابايوا ۲۵ ساله، ماه هاست که در مسکو، دهان به دهان مي گردد.(عکس: AFP)
داستان عشق ميان ولاديمير پوتين ۵۶ ساله و آلينا کابايوا ۲۵ ساله، ماه هاست که در مسکو، دهان به دهان مي گردد.(عکس: AFP)

روزنامه ای روسی به دلیل چاپ خبر تصمیم ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، مبنی بر ازدواج با دختری جوان که قهرمان سابق ژیمناستیک بوده است، بر اثر فشار کرملین تعطیل شد.


روزنامه ماسکوسکی کارسپوندنت (Moskovski Korrespondent) چاپ مسکو، هفته گذشته در گزارشی از تصميم ولاديمير پوتين برای ازدواج با يک قهرمان پيشين المپيک در رشته ژيمناستيک ريتميک خبر داد؛ دختری که ولاديمير پوتين بيش از دو برابر او سن دارد.


اين روزنامه که به سردبيری گريگوری نيخوروشيف منتشر مي شد، در روزهای گذشته تحت فشار قرار گرفته بود تا دست از کار بکشد؛ تنها به خاطر آنکه تابوشکنی کرده و کرملين را رنجانده است.


  • «بسته شدن اين روزنامه نشان مي دهد که در دوران هشت ساله حاکميت ولاديمير پوتين، چه ترسی بر رسانه ها حاکم شده است. حتما بايد پوست کسی کنده شود يا سر کسی زير آب برود تا ما فشارها را ببينيم.»
اولگ پنقيلو، مدير مرکز روزنامه نگاری اضطراری روسيه

داستان عشق ميان ولاديمير پوتين ۵۶ ساله و آلينا کابايوا ۲۵ ساله، ماه هاست که در مسکو، دهان به دهان مي گردد؛ اما تا هفته گذشته، کسی جرات انتشار آن را در رسانه ها پيدا نکرده بود.


آلينا ماراتونا کابايوا، قهرمان المپيک ۲۰۰۴ آتن است و دارنده مدال برنز المپيک ۲۰۰۰ سيدنی. او در تاشکند، پايتخت ازبکستان به دنيا آمده است و پس از دوران ورزش، وارد عالم سياست شده و هم اينک عضو حزب «روسيه واحد»؛ يعنی حزب ولاديمير پوتين است و نيز نماينده مجلس «دوما»ی این کشور.


گزارش روزنامه ماسکوسکی کارسپوندنت بر پايه اطلاعاتی بود که يکی از منابع حزبی در حزب ولاديمير پوتين در اختيار روزنامه گذاشته بود.


اين منبع ادعا کرده بود که خود او، مسوول سازماندهی جشن عروسی ولاديمير پوتين و آلينا کابايواست که قرار است روز ۱۵ ژوئن آينده و پس از ترک کرملين از سوی ولاديمير پوتين و در دوران نخست وزيری او برگزار شود. پوتين و کابايوا، چنين ادعایی را رد کرده اند.


این روزنامه همچنين اين شايعه را مطرح کرده بود که ولاديمير پوتين، همسرش لودميلا، را طلاق داده است.


ديده نشدن لودميلا در جريان ديدار جورج بوش و همسرش با ولاديمير پوتين، اين گمان را تقويت مي کرد.


گزارش به سرعت در روزنامه های اروپايی منتشر شد، اما رسانه های روسی که جرات کندوکاو در زمينه زندگی خصوصی سياستمداران را ندارند، آن را ناديده گرفتند.


زندگی خصوصی رهبران کرملين، از دوران شوروی سابق تاکنون، همواره تابو به شمار رفته است.


نيخوروشيف، سردبير روزنامه توقيف شده مي گويد: «ما داستانی را آغاز کرده ايم که به شکستن تابوها کمک مي کند.»


سردبير و هيات تحريريه روزنامه ماسکوسکی کارسپوندنت، بسيار زود جريمه جسارت خود را پرداختند؛ تعطيلی روزنامه ای که مدير مسوول آن، آلکساندر لبدوف، سرمايه دار با نفوذ، از روز شنبه ۱۹ آوريل برابر با سي ويکم فروردين ماه، انتشار آن را متوقف کرد.


آلکساندر لبدوف، مدير مسوول روزنامه که به هيات تحريريه دستور داده بود يا برای اين گزارش سند ارايه کنند يا پوزش بخواهند، از اين پس بيش از پيش زير فشار قرار خواهد گرفت، چرا که او مالکيت روزنامه نوايا گازتا را نيز در اختيار دارد؛ روزنامه ای تند و تيز در انتقاد از کرملين.


اولگ پنقيلو، روزنامه نگار، تحليلگر مسايل سياسی و مدير «مرکز روزنامه نگاری اضطراری روسيه» در اين باره به رسانه ها گفته است: «بسته شدن اين روزنامه نشان مي دهد که در دوران هشت ساله حاکميت ولاديمير پوتين، چه ترسی بر رسانه ها حاکم شده است. حتما بايد پوست کسی کنده شود يا سر کسی زير آب برود تا ما فشارها را ببينيم.»


XS
SM
MD
LG